تبلیغات
ایران نیوز - منشور حقوق بشر جهانی - کوروش كبیر

خبر گزاری جوانان ایران - آینه

منشور حقوق بشر جهانی - کوروش كبیر

تاریخ:شنبه 13 خرداد 1396-05:18 ب.ظ

منشور کوروش

استوانهٔ کوروش بزرگ یا منشور حقوق بشر کوروش لوحی از گل پخته است که در سال ۵۳۸ پیش از میلاد به فرمان کوروش بزرگ هخامنشی پادشاه و بنیانگذار شاهنشاهی هخامنشی نگاشته شده‌است.

نیمهٔ نخست این لوح از زبان رویدادنگاران بابلی و نیمهٔ پایانی آن سخنان و دستورهای کورش به زبان و خط میخی اکدی (بابلی نو) نوشته شده‌است. این استوانه در سال ۱۲۵۸ خورشیدی/ ۱۸۷۹ میلادی در نیایشگاه اِسَگیله (معبد مردوک، خدای بزرگ بابلی) در شهر بابل باستانی پیدا شده و در موزه بریتانیا در شهر لندن نگهداری می‌شود.[۱] این منشور یکی از بزرگترین نشانه‌های روحیهٔ بردباری در فرهنگ ایرانی است.

پیداسازی منشور کوروش
در سال ۱۲۵۹ خورشیدی/ ۱۸۷۹ میلادی به هنگام کاوش‌های باستان‌شناسی گروه بریتانیایی در محوطهٔ باستانی بابل در بین‌النهرین (میان‌رودان)، هرمزد رسام، باستان‌شناس بریتانیایی آسوری‌تبار، استوانهٔ گلی‌ای را یافت که شامل نوشته‌هایی به خط میخی بود.

جنس این استوانه کوروش از گل رس است، ۲۲٫۵ سانتی‌متر طول و ۱۱ سانتی‌متر عرض دارد و دور تا دور آن ۴۵ سطر (به جز بخش‌های تخریب‌شده) به خط و زبان اکدی (بابلی نو) نوشته شده‌است. بررسی‌های بعدی نشان داد که نوشته‌های استوانه در سال ۵۳۸ پیش از میلاد به فرمان کوروش بزرگ پس از شکست دادن نبونید و تصرف کشور بابل، نوشته شده‌است.

این اثر در نیایشگاه اِسَگیله (معبد مردوک) در شهر بابل قرار داده شده بود. در حال حاضر این لوح سفالین استوانه‌ای در بخش «ایران باستان» در موزه بریتانیا نگهداری می‌شود. از سوی دیگر، در سال ۱۳۷۵ آشکار شد که بخشی از یک لوحه استوانه‌ای که آن را متعلق به نبونید پادشاه بابل می‌دانستند، در حقیقت پاره‌ای از استوانهٔ کوروش بزرگ، از سطرهای ۳۶ تا ۴۳ است.

پس از این آگاهی، این پاره از لوح استوانه‌ای که در دانشگاه ییل (Yale) در آمریکا نگهداری می‌شد، به موزه بریتانیا در لندن انتقال داده شد و به استوانهٔ اصلی پیوست گردید. پژوهش‌های زبان‌شناسی روی دو قطعه استخوان فسیل شدهٔ اسب که در موزهٔ شهر ممنوعه در چین نگهداری می‌شوند، منجر به شناسایی نسخهٔ چینی منشور کورش شد. قدمت این استخوان‌ها به دورهٔ سلطنت هخامنشیان بازمی‌گردد.

منشور کوروش,استوانهٔ کوروش,منشور حقوق بشر کوروش,متن استوانه کوروش

ساخت منشور کوروش
کوروش بزرگ، بنیان‌گذار پادشاهی ایران و آغازگر سلسلهٔ هخامنشیان، پس از تسخیر بابل، در بابل بر تخت پادشاهی نشست و ادیان بومی را آزاد اعلام کرد. برای جلب محبت مردم میانرودان (بین‌النهرین)، مردوک که بزرگترین خدای بابل بود را به رسمیت شناخته، او را نیایش کرد و سپاس گفت. او هیچ گروه انسانی را به بردگی نگرفت و سپاهیانش را از تجاوز به مال و جان رعایا بازداشت.

او تمامی کسانی را که به اسارت به بابل آورده شده بودند گرد هم آورد و منزلگاه آنها را به ایشان بازگرداند. کوروش همچنین قوم یهود را نیز از اسارت و بیگاری در بابل آزاد کرد. به دستور کوروش، شرح وقایع و دستورهای وی روی یک لوح استوانه‌ای سفالین نگاشته شد و در معبد مردوک قرار گرفت.

استوانه کوروش
استوانه کوروش، استوانه ناقص از جنس خاک رس است که با ۳۵ خط حکاکی شده به زبان آکدی توسط هرمزد رسام در حفاری منطقه معبد مردوک در سال ۱۸۷۹ در بابل کشف گردید. تکه دوم که شامل خط‌های ۳۶ تا ۴۵ می‌شود، در کلکسیون بابلی دانشگاه ییل توسط برگر پیدا شد. حکاکی کلی گرچه در آخر ناکامل ماند، شامل ۴۵ خط شد که سه سطر اول تقریباً به طور کامل شکسته‌اند(قابل خواندن نیستند).
متن حاوی روایتی از فتح بابل توسط کورش در ۵۳۹ پ. م. است و با گفتاری از مردوخ ایزد بابلی در مورد جنایت‌های نبونعید، آخرین پادشاه کلدانی، آغاز می‌شود (سطرهای ۴-۸). در ادامه روایتی از جستجوی مردوخ برای یافتن پادشاه شایسته، انتساب کورش به حکمرانی تمام جهان، و عاملیت او در فتح بابل بدون جنگ آورده می‌شود (سطرهای ۹-۱۹).

سپس کورش، با لحن اول شخص، القاب و نسب خود را برمی‌شمرد (سطرهای ۲۰-۲۲) و اعلام می‌کند که صلح کشور را تضمین کرده (سطرهای ۲۲-۲۶) که به موجب آن او و پسرش کمبوجیه مشمول رحمت مردوخ شده‌اند (سطرهای ۲۶-۳۰). او بازسازی معبد، که در دوران زمامداری نبونعید به فراموشی سپرده شده بود، و اجازه‌اش به تبعیدشدگان مبنی بر بازگشت به میهن‌شان را توصیف می‌کند (سطرهای ۳۰-۳۶). در پایان پادشاه بازسازی دفاع شهر بابل را توصیف کرده (سطرهای ۳۶-۴۳) و گزارش می‌کند که به هنگام بازسازی کتیبه‌ای از آشوربانیپال را دید.(سطرهای ۴۳-۴۵)
در حقیقت متن توسط کاهنان مردوخ با تقلیدی از متون کهن نئو-آشوری، به ویژه کتیبه‌های آشوربانیپال نوشته‌شده در بابل، نوشته‌شده‌است. بنابراین، استوانه ساختی به شیوه معمول کتیبه‌های میانرودان دارد و به‌عنوان پی دیوارهای بابل برای یادبود بازسازی‌های کورش در آنجا گذاشته‌شده‌است.

منشور کوروش,استوانهٔ کوروش,منشور حقوق بشر کوروش,متن استوانه کوروش

نخستین بیانیه حقوق بشر
از طرف بسیاری این سند به عنوان نخستین منشور حقوق بشر شناخته می‌شود در سال ۱۹۷۱ میلادی، سازمان ملل آن را به شش زبان رسمی سازمان منتشر کرد و بدلی از این منشور در مقر سازمان ملل متحد در شهر نیویورک نگهداری می‌شود.

موزه بریتانیا یا بریتیش میوزیوم این سند را نخستین بیانیه حقوق بشر می خواندو همینطور بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، در جریان سفر به تهران، رسما از استوانه کورش به عنوان نخستین بیانیه حقوق بشر یاد کرد و آن را مایه افتخار ایرانیان دانست.

در این لوح استوانه‌ای، کوروش پس از معرفی خود و دودمانش و شرح مختصر فتح بابل، می‌گوید که تمام دستاوردهایش را با کمک و رضایت مردوک خدای بابلی به انجام رسانده‌است. وی سپس بیان می‌کند که چگونه آرامش و صلح را برای مردم بابل و سومر و دیگر کشورها به ارمغان آورده، و پیکر خدایانی که نبونید از نیایشگاه‌های مختلف برداشته و در بابل گردآوری کرده بوده را به نیایشگاه‌های اصلی آنها برگردانده‌است. پس از آن، کوروش بزرگ می‌گوید که چگونه نیایشگاه‌های ویران‌شده را از نو ساخته و مردمی را که اسیر پادشاه‌های بابل بودند به میهن‌شان برگردانده‌است. در این نوشته اشارهٔ مستقیمی به آزادی قوم یهود از اسارت بابلیان نشده، اما با مطالعه و پژوهش منابع تاریخی مشخص شده‌است که آزادی یهودیان بخشی از سیاست کوروش پس از فتح بابل بوده‌است.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
quest bars cheap
یکشنبه 10 آذر 1398 02:05 ب.ظ
Hey! Do you know if they make any plugins to protect
against hackers? I'm kinda paranoid about losing everything I've worked
hard on. Any suggestions?
quest bars cheap
شنبه 9 آذر 1398 10:29 ب.ظ
Having read this I believed it was rather enlightening.
I appreciate you taking the time and effort to put this article together.
I once again find myself spending a lot of time both reading and leaving comments.
But so what, it was still worth it!
quest bars cheap
شنبه 9 آذر 1398 10:04 ق.ظ
It is appropriate time to make some plans for the future and it's time to be happy.
I have read this post and if I could I desire to suggest you few interesting things or
tips. Perhaps you can write next articles referring to this article.
I want to read more things about it!
plenty of fish dating site
سه شنبه 5 آذر 1398 04:27 ق.ظ
Wow! This blog looks exactly like my old one! It's on a
totally different topic but it has pretty much the same layout and design. Excellent choice of colors!
http://tinyurl.com
یکشنبه 3 آذر 1398 09:35 ب.ظ
Hello there! This is my first visit to your blog! We are a team of volunteers
and starting a new project in a community in the same niche.
Your blog provided us valuable information to work on. You have done
a wonderful job!
tinyurl.com
شنبه 2 آذر 1398 09:32 ب.ظ
Wonderful goods from you, man. I have take into accout your stuff previous to and you are just extremely
wonderful. I actually like what you have bought right
here, certainly like what you are stating and the way in which you say it.
You are making it entertaining and you still take care of to stay
it sensible. I can not wait to read far more from you.
That is actually a tremendous site.
tinyurl.com
پنجشنبه 30 آبان 1398 06:17 ب.ظ
Greetings! I know this is somewhat off topic but I was wondering which blog platform are you
using for this website? I'm getting tired of Wordpress because I've had issues
with hackers and I'm looking at alternatives for another platform.
I would be great if you could point me in the direction of a good platform.
plenty of fish dating site
یکشنبه 26 آبان 1398 09:18 ب.ظ
Wonderful article! We are linking to this particularly great article on our site.
Keep up the good writing.
custom kraft boxes
شنبه 18 آبان 1398 11:49 ب.ظ
Verry rapidly this website will bee famous
amid all blogginng viewers,due to it's nice articles or reviews
virgin coconut oil benefits
جمعه 3 آبان 1398 10:23 ب.ظ
It's a shame you don't have a donate button! I'd most certainly donate to this brilliant blog!

I suppose for now i'll settle for book-marking and adding your RSS feed to
my Google account. I look forward to fresh updates and will talk about this website with my
Facebook group. Chat soon!
minecraft games
چهارشنبه 3 مهر 1398 03:49 ق.ظ
We stumbled over here different website and thought I may
as well check things out. I like what I see so now i am following you.
Look forward to checking out your web page again.
quest bars cheap
یکشنبه 17 شهریور 1398 06:00 ب.ظ
Hey! I know this is kinda off topic nevertheless I'd figured I'd
ask. Would you be interested in trading links or maybe guest authoring
a blog post or vice-versa? My blog addresses a
lot of the same subjects as yours and I think we
could greatly benefit from each other. If you might be interested feel free to shoot me
an e-mail. I look forward to hearing from you! Superb blog by the way!
natalielise
جمعه 4 مرداد 1398 02:57 ب.ظ
Please let me know if you're looking for a article writer for your blog.
You have some really good posts and I believe I would be
a good asset. If you ever want to take some of the load off, I'd absolutely love to write some content for your blog in exchange for a
link back to mine. Please shoot me an email if interested.

Kudos! plenty of fish natalielise
tinyurl.com
یکشنبه 18 فروردین 1398 11:09 ب.ظ
What's up to every body, it's my first go to see of this webpage; this weblog
consists of amazing and truly good information in favor of readers.
minecraft
پنجشنبه 15 فروردین 1398 10:11 ق.ظ
Hey there are using Wordpress for your blog platform?
I'm new to the blog world but I'm trying to get
started and set up my own. Do you require any html coding knowledge
to make your own blog? Any help would be really appreciated!
tinyurl.com
چهارشنبه 14 فروردین 1398 11:15 ب.ظ
When someone writes an paragraph he/she maintains the image of a user in his/her brain that how a user can know
it. Thus that's why this article is outstdanding. Thanks!
minecraft
چهارشنبه 14 فروردین 1398 03:26 ب.ظ
I'll right away seize your rss feed as I can't find your e-mail subscription hyperlink or newsletter service.
Do you have any? Please permit me realize so that
I may subscribe. Thanks.
abcya hook
پنجشنبه 27 دی 1397 06:13 ق.ظ
Good post, thank
coolmath minesweeper
پنجشنبه 27 دی 1397 06:13 ق.ظ
Love post,. thank
descargar facebook
پنجشنبه 1 آذر 1397 11:43 ق.ظ
You have made some really good points there. I checked on the
web for more info about the issue and found most individuals will go along with your views on this website.
Sling TV
چهارشنبه 23 آبان 1397 09:18 ب.ظ
Hey there! Someone in my Facebook group shared this website
with us so I came to give it a look. I'm definitely loving the information. I'm book-marking and will be tweeting this to my followers!
Terrific blog and amazing design.
quest bars cheap
یکشنبه 13 آبان 1397 02:45 ب.ظ
Superb website you have here but I was wondering if
you knew of any community forums that cover the same topics
discussed in this article? I'd really love to
be a part of online community where I can get advice from other
knowledgeable individuals that share the same interest.
If you have any suggestions, please let me know.

Bless you!
Health Benefits of Coconut Oil
دوشنبه 7 آبان 1397 05:33 ب.ظ
I know this web site offers quality dependent
content and additional material, is there any other web page
which presents these kinds of data in quality?
Health Benefits of Coconut Oil
یکشنبه 6 آبان 1397 10:10 ق.ظ
Howdy! This is my first visit to your blog!
We are a team of volunteers and starting a new initiative in a community in the
same niche. Your blog provided us valuable information to work on. You have done a outstanding job!
Coconut Oil
چهارشنبه 2 آبان 1397 10:47 ق.ظ
Just desire to say your article is as astonishing.
The clarity in your submit is simply spectacular and i could assume you're knowledgeable in this subject.
Well together with your permission let me to grab your RSS feed to stay up to date
with impending post. Thank you a million and please continue the gratifying work.
minecraft
یکشنبه 15 مهر 1397 09:07 ب.ظ
This is a topic which is near to my heart... Cheers! Where are your contact details though?
minecraft
جمعه 13 مهر 1397 06:54 ب.ظ
Right now it appears like Wordpress is the best blogging platform available right now.
(from what I've read) Is that what you are using on your blog?
choc
دوشنبه 10 اردیبهشت 1397 02:52 ب.ظ
Great weblog here! Additionally your site lots up
very fast! What host are you the use of? Can I get your associate link to
your host? I desire my site loaded up as quickly
as yours lol
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo