درد دل و نامه یك نویسنده و محقق و روز نامه نگار و فعال
حقوق بشرو درجه دار بازنشسته ارتش به رهبر انقلاب
نامه یك
نویسنده و محقق و فعال حقوق بشر و رو زنامه نگار و فرزند جانباز 65 درصد و برادر جانباز و ارتشی
بازنشسته به رهبر انقلاب امام خامنه ای
dardnews.ir astaranews1.ir
محضر امام خامنه ایرهبر مسلمانان جهان با
سلام
اینجانب اسماعیل اسدی دارستانی
درجه دار بازنشسته ارتش نویسنده و محقق پنچ کتاب و روزنامه نگار و
اولین وبلاگ نویس و مستند ساز و فرزند جانباز 65 درصد و برادر جانباز میزان
تحصیلاتفوق دیپلم و فرزندم هم
سرباز ارتش ویك خانه در روستای سیبلیآستارابا وام ساختمكه نصف كارهاستتوان دادن قسط هایش را هم ندارم , ..... ضامن چند نفر بودم مجبور شدم ماشین
ام را که مسافرکشی می کردمبفروشم و
مقداری قرض بکنم قسط وام گیرندهها در بانک ها بدهم و چند ماهی است بخاطر
ضامن بودن چند نفر از حقوقم کسر می شود فقط من پانصد هزار تومان
دریافتی دارم هیچ گونه در آمدی ندارم ..... و حتیوام مسكنو خودرو كه از سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح گرفتم مجبور شدمپول اقساط وام گیرندگان را بدهمالان از سه قسمت از حقوقم كسر می شود و....
تاكنون میلیون ها تومان بخاطر اقساطوام
های كه برای دیگران ضامن ایستادمقرض كردم
و دادم و توان خرید یك نان ندارم تنها منبع در آمد من ماشین ام بود كه مسافر كشی
می كردم آنهم بخاطرضامن بودن فروختم قسط
وام گیرنده در بانك انصار را دادمو چند
روز هم حقوقم توقیف كامل شده بود مجبور شدم یك میلیون وپنجاه هزار تومانقسط وام گیرنده كه ضامن اش بودمسود بگیریم بدهم و تاكنون هشت میلیون بخاطر
اینكه زندان نرومبخاطر وام هایكه ضامن ایستاده بودم سود كردم خلاصه
رهبر عزیز وضعیت مالی من اسفناك حتی قادر نیستم نانخالی برایزن و فرزندم بخرم با قرض و... زندگیمی كنم و من فقط یك كار خدماتی ساده در آستارا می خواهم .
(توضیح اینكه من حدود نوزده سال است
رو زنامه نگاری و سایت خبری درد نیوزو آستارا نیوز یك را دارم و اولین وبلاگ نویس ایرانی هستم
درخواست مجوز هفته نامه و سایت درد نیوز كردم با اعمال نفوذ یك وزارت خانه كه
برایم پرونده سازی كرده وزارت ارشاد با مجوز و پروانه هفته نامه و
سایت درد نیوز من مخالفت نمود و رسما مرا از كاری كه داشتم و كار می كردم
محروم كردند با اینكه من نوزده سال روزنامه نگار و سایت خبری درد نیوز و آستارا
نیوز را داشتم نویسنده و محقق ژنج كتاب بودم از كار رو زنامه نگاری و
سایت خبری كه تنها منبع در آمدم بود محروم كردند كتبا بمن ابلاغ كردند صلاحیت
ندارم و حتی حكم شهادت پدر جانباز 65درصد بسیجی هشت سال دفاع مقدس پدرم را
بخاطر من با اعمال نفوذ جلویش را گرفتند نگذشتند حكم شهادت پدرم صادر شود چون پدر
من بود و اگر مجوز هفته نامه یا سایت مرا می دادند من نیاز به كار نداشتم چند نفر
دیگر را مشغول بكار می كردممرا با اینكه
گواهی عدم سوپیشنه از دادگستری گرفتماز
كار روزنامه نگاری و سایت خبری كه از سال 1377 و 1379 فعالیت می كنم محروم و بیكار
كردند )
برای
استخدام در اسکله بندرآستارا(استان گیلان
) از فرماندار امام جمعه بنیاد شهید نماینده آستارا و آیت الله قربانی
نماینده ولی فقیه در استان گیلان و استاندار گیلان نامه بردم تشکیل پرونده
دادم با توجه به وضعیت من درخواست دارم دستور استخدام من در
اسکله آستارا را بدهید حتی پول خرید نان ندارم(ماهها ست به شما واستاندار گیلان و
فرماندارشهرستان آستارا و نماینده
آستارا و امام جمعهو شوراها نامه و مشكلم
را گفتم كسی به دادم نرسیده است ) را احتیاج بکار دارم(
خواهشمند است دستور فرماییدمرا در اسلكله
بندر آستارا استخدام كنند ....حتی خدماتی ...)
در اسكله و بیمارستان آستارا چند روز
مدت پیش چند نفر استخدام كردند با اینكه من در اسكله تشكیل پرونده داده بودم
چون پارتی نداشتم استخدام نشدم . بعداز
خدا امیدم به شما رهبر مسلمانان جهان استتوصیه مرا بكن در آستارا در اسكله یا بیمارستان یا انبارهای عمومی استخدام
شوم تا من و زن و بچه ام از گرسنگی در به دری نجات یابیم.
با تشکر
اسماعیل اسدی دارستانی
درجه دار بازنشسته
ارتش ونویسنده و محقق( پنج كتاب ) و
فرزند جانباز 65درصدو برادر جانباز
و فعال حقوق بشر و رو زنامه نگار و مستند ساز از استان
گیلان بندر آستارا – روستای سیبلی – كوچه شهید فلاحتی پلاك 4109119812795
شماره حساب عابر بانك ملی اسماعیل
اسدی دارستانی :6037991815652247
میانمار Myanmarکشوری
است در آسیای جنوب شرقی. میانمار از شمال شرقی با چین، از شرق با لائوس،
از جنوب شرقی با تایلند، از غرب با بنگلادش و از شمال غربی با هند مرز
مشترک دارد و از جنوب غربی با خلیج بنگال و از جنوب با دریای آندامان محصور
است. میانمار با مساحت ۶۷۸۵۰۰ کیلومتر مربع دومین کشور بزرگ آسیای جنوب
شرقی است. این کشور ۱۹۰۰ کیلومتر مرز آبی دارد. در سال ۱۸۲۴ برمهBurmaتوسط بریتانیا اشغال و ضمیمه حکومت هند، مستعمره بریتانیا شد. در سال ۱۹۳۷ بریتانیا برمه را به همراه منطقه «آراکان» (Arakan) که اکنون به آن راخین Rakhineنیز میگویند،
مستعمرهای جدا از حکومت هند خواند و آن را برمه بریتانیا نام نهاد. تا
اینکه در سال ۱۹۴۸ بریتانیا اجازه داد تا برمه استقلال یابد و از آن زمان
به «میانمار» تغییر نام یافت. میانمار طبق آخرین آمار بدست آمده از جمعیتی
بالغ بر ۵۵ میلیون نفر برخوردار است. ۷۰درصد میانمار بودایى هستند. در سال
۱۹۸۲ قانون حقوق شهروندی به تصویب رسید که به واسطه این قانون از میان ۱۴۴
اقلیت موجود در میانمار ۱۳۵ اقلیت حق شهروندی دریافت کردند و ۹ دسته از
اقوام اقلیت از حق شهروندی محروم شدند که بزرگترین این اقلیتها، قوم
روهینگیا Rohingyaاست. روهینگیا ۴% جمعیت میانمار
را تشکیل میدهند و بیشتر در ایالت راخین در سواحل غربی میانمار ساکن
هستند. آمار رسمی جمعیت روهینگیا ۶ میلیون نفر است اما طبق آمار غیر رسمی
جمعیت این قوم که صد در صد آنها مسلمان هستند به ۸ میلیون نفر میرسد.
میانمار
ورود اسلام به میانمار
تاریخ گسترش اسلام در میانمار
به قرن اول هجرى برمىگردد. بعد از ظهور اسلام و گرایش اعراب و ایرانیان به
اسلام، دریانوردان عرب و ایرانى مسافرتهاى دریایى خود را انجام مىدادند و
در مسیر خود همچنین دستبه تبلیغ و دعوت مردم به اسلام مىزدند. بعدها
بازرگانان مسلمان از مسیرهاى زمینى که از منطقه غربى میانمار و ایالت
آراکان این کشور مىگذشت به مناطق غربى چین سفرمىکردند. بسیارى از این
افراد در منطقه حاصلخیز و مستعد ساحلى آراکان، اقامت کردند و اولین مناطق
مسلمان نشین را ایجاد کردند. تاجران چینى در نوشتههاى خود از مناطق
ایرانىنشین در مرزهاى بین میانمار و یونن (ایالتى در جنوب غربى چین) در
قرنسوم میلادى یاد کردهاند. امروز در حدود ۸ میلیون در میانمار هستند و
یک زبان محلی به نام روهینگیا دارند که در واقع مسلمانان میانمار را امروز
به همین نام میشناسند و این زبان هم ترکیبی از عربی، فارسی و ترکی است که
نشان دهندۀ این است که اسلام از منطقۀ آسیای غربی به آن منطقه رفته است.
چگونگی آغاز بحران حاضر
موج جدید درگیریهای میان آنها
از دو ماه قبل و به بهانه کشته شدن یک زن بدست مسلمانان آغاز شده است.
ابتدا در ماه مه ۲۰۱۲ (۱۱ اردیبشهت تا ۱۱ خرداد ۱۳۹۱) ۱۱ مسلمان بیگناه به
دست نظامیان کشته میشوند. پس از آن خبری منتشر میشود مبنی بر اینکه یک
زن بودایی مورد هتک حرمت سه مرد مسلمان قرار میگیرد و کشته میشود. این سه
مرد دستگیر میشوند و یک نفر از آنها در زندان نظامیان میمیرد و دو نفر
دیگر اعدام میشوند.
در ماه ژوئن (۱۱ خرداد تا ۱۱
تیر) یک اتوبوس حامل مسلمانان مورد حمله بودائیان قرار میگیرد. این بار یک
بودایی میمیرد. متعاقب آن شبه نظامیان تندروی بودایی که «ماگ» خوانده
میشوند، به مناطق مسلمان نشین در استان راخین حمله میبرند و بیش از ۲۰
روستا و حدود ۲۰۰۰ واحد مسکونی را به آتش میکشند.
روز دهم ژوئن (۲۱ خرداد) آقای «تین سین Thein Sein»
رئیس جمهور میانمار در استان راخین وضعیت فوق العاده اعلام میکند. حملات
بودائیان تندرو به مسلمانان از این پس تحت حمایت ارتش آغاز میشود؛ ۱۰۰۰
نفر از مسلمانان بیگناه کشته، ۵۰۰ نفر زخمی و ۳۰۰ نفر ربوده شدند. این
کشتار کماکان ادامه دارد. ولی از آنجا که دولت به هیچ خبرنگاری اجازه حضور
در منطقه راخین را نمیدهد، کسی از ابعاد فاجعه باخبر نیست. البته تصاویری
که در اینترنت قرار گرفته است، صحنههای دلخراشی را روایت میکنند. کشتار
فجیع زنان و کودکان خردسال و یا نمایش صدها جسد سوخته شده در محوطه یک
مدرسه از جمله این صحنهها و تصاویر است.
دولت میانمار برای رفع اختلافات
و مشکلات میان مسلمانان و بوداییان، سیاست کوچ اجباری کل ۶ میلیون مسلمان
روهینگیایی را از منطقه آرکان اتخاذ کرده است. به واسطه این سیاست اتخاذ
شده از جانب دولت قریب به ۱۵۰ هزار نفر از مسلمانان آرکان به بنگلادش، ۵۰
هزار نفر به تایلند و ۴۰ هزار نفر به مالزی و تعداد قابل توجهی به دیگر
کشورهای آسیایی مهاجرت کردند. در آخرین اظهار نظر رییس جمهوری میانمار بیان
شده است که ۸۰۰ هزار نفر از این قوم را باید از میانمار اخراج کرد تا
تنشها پایان یابد.
شمار زیادی از مسلمانان آواره
(از ۹۰هزار نفر تا ۳۰۰هزار نفر) هم اکنون در اردوگاههای مناطق مرزی نزدیک
به بنگلادش به سر میبرند، اما از ظلم نظامیان میانمار و خشم طبیعت در امان
نیستند؛ از یک طرف در اردوگاههاى مرزى که در آنها غذا به اندازه کافى
یافت نمىشود، گرسنگی، بارانهای موسمی و بیماریهای واگیر آنها را آزار
میدهد و از طرف دیگر، به گفته نشریه انگلیسى «ساندى تایمز» Sunday times،
نظامیان مردم مسلمان را مورد ضرب و شتم قرار میدهند، به زنان در جلوی چشم
دیگران تجاوز میکنند و هر کسی را که دلشان میخواهد به قتل میرسانند.
آنها اگر با قایق به بنگلادش فرار کنند، پذیرفته نمیشوند چون دولت داکا
میگوید گنجایش پذیرش بیش از ۳۰۰ هزار آواره میانماری را ندارند. اگر به
تایلند بگریزند، به دریا برگردانده میشوند تا بر اثر گرسنگی و تشنگی
بمیرند و یا امواج اقیانوس آنها را ببلعد. به همین خاطر، در سرزمین مادری
خود میمانند و منتظر مرگ مینشینند؛ مرگی که یا به دست بودائیان متعصب و
تحریک شده رقم میخورد و یا بر اثر خشم طبیعت، بارانها و گردبادهای موسمی و
بیماریهای واگیر و خطرناک از راه میرسد.
… دکتر «محمد عزمی» فعال حقوق
بشری و عضو اتحادیه تشکلهای اسلامی مالزی با بیان اینکه کاروان دریایی کمک
به مسلمانان میانمار در حال شکلگیری است، گفت: اکنون قریب به ۲۰۰ هزار
مسلمان آواره در میانمار وجود دارند و آمار کشتهها به ۵۲ هزار نفر رسیده
است و این در حالی که بیش از ۵۰ روستا و ۲۶ مسجد کاملا به آتش کشیده و
ویران شدهاند. متاسفانه خواهران و برادران مسلمان منطقه آرکان عملا در
محاصره قرار گرفتهاند و هیچ راه زمینی یا دریاییای برای ارتباط منطقه
آرکان با بیرون وجود ندارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره،
سازمان عفو بین الملل Amnesty internationalبا
اذعان به قتل عام مسلمانان میانمار که با اطلاع کامل دولت این کشور صورت
میپذیرد، در گزارشی اعلام کرد: تعداد کشته شدگان در جریان حملات بوداییان
به مسلمانان به ۲۰ هزار نفر رسیده است.
سابقهی ظلم و خشونت میانمار علیه مسلمانان
تقریباً تا سال ۱۷۷۴ میلادی
مسلمانان در آنجا مشکل نداشتند، در آن مقطع یک بودایی به نام بوداپایا در
آن منطقه به قدرت میرسد و با مسلمانان بنای ناسازگاری میگذارد و اجرای
قوانین اسلامی را ملغی میکند. از آن زمان به بعد اختلافات مسلمانان
میانمار با دولت شروع میشود. از آن زمان است که حقوق مسلمانان نادیده
گرفته میشود، تبعیضها تشدید میشود و مسئله مسلمانان به تدریج به عنوان
یک معضل مطرح و کشورهای منطقه متوجه این موضوع میشوند و حتی به سطح بین
المللی نیز میرود و تا امروز نیز از موضوعات حقوق بشری در سطح بین الملل
است. در این مدت تعدادی از مسلمانان گروههای چریکی تشکیل دادند و مبارزاتی
هم داشتند و برخی برای اینکه از این وضعیت رها بشوند، به کشورهای هند و
بنگلادش مهاجرت کردند و در آنجا زندگی میکنند.
ارتش ظالم میانمار، روهینگیا را
در ۱۹ عملیات نظامی از سال ۱۹۶۲ تاکنون مورد هدف قرار داده است. عملیات در
حال اجرای ناساکا، رفتار غیر انسانی با جمعیت روهینگیا داشته و مردم آن را
قتل عام و شکنجه میکند. درسال ۱۹۷۸ در عملیاتی به نام ناگامین (شاه
اژدها) حدود ۲۰۰ هزار نفر به بنگلادش فرار کردند. دولت در سال ۱۹۸۲ تابعیت
مسلمانان را لغو کرد و آنها را تحت فشار قرار داد به طوری که تا سال ۱۹۹۲
حدود ۳۰۰ هزار مسلمان مجبور به مهاجرت از کشور و فرار به بنگلادش شدند و
اکثراً اعدام، دستگیر و یا مورد تجاوز واقع شدند. بارها مسلمانان به
بنگلادش و تایلند فرار کردهاند ولی در ساحل این دو کشور اجازه ورود نداشته
و کشتی آنها را غرق کردهاند. در سال ۲۰۰۸ گردباد «نارجیز» میانمار را
درنوردید. دولت نیز با ممانعت از رسیدن کمکهای بین المللی به اقلیتهای
غیربودایی (مسلمانان و مسیحیها) مرگ شمار زیادی از آنها را رقم زد.
حال به برخی از ظلمها و
ستمهایی که در حق این مردم روا داشته میشود و نهادهای رسمی بین المللی از
جمله سازمان ملل آنها را اعلام کرده است، اشاره میگردد:
•رژیم میانمار از صدور کارت
هویت برای مسلمانان امتناع میکند و به همین خاطر این مردم نمیتوانند در
داخل کشور تردد کنند. علاوه بر آن، دولت برای مسلمانان گذرنامه صادر
نمیکند و لذا آنها از مسافرتهای خارجی محروم هستند؛
•دولت میانمار به مسلمانان
روهینگیا اجازه سفرنمی دهد و اگر آنها بخواهند از یک روستا به روستای دیگر
بروند باید مبلغی را به عنوان مالیات به دولت بپردازند.
•تحصیل در دانشگاهها برای مسلمانان ممنوع است؛
•مسلمانان نمیتوانند در ادارات دولتی استخدام شوند؛
•مسلمانان بدون کسب مجوز
نمیتوانند ازدواج کنند و برای گرفتن این مجوز هم باید مالیات بدهند و پس
از ازدواج نیز نمیتوانند بیش از دو فرزند داشته باشند؛
•بالغ بر ۴۰ هزار نفر از کودکان
روهینگیا در غرب میانمار به این خاطر از هرگونه تحصیل و سفر و… محروم
هستند که والدین مسلمان آنها بدون اجازه دولت ازدواج کردهاند و خودشان
جزو فرزندان سوم و یا چهارم هستند. این کودکان شناسنامه ندارند؛
•خانوادههای مسلمانان میانمار
مجبور هستند تا در هر سال یک عکس خانوادگی را که شامل تمامی اعضای خانواده
آنها باشد به دولت تحویل بدهند و در صورتی که نوزاد جدیدی در خانواده
آنها متولد شده و یا یکی از اعضای خانواده آنها درگذشته باشد باید مبلغی
را به عنوان مالیات به دولت بپردازند.
•آنها اغلب برای بیگاری (کار اجباری) برده میشوند و از آنها به زور اخاذی میشود؛
•خدمات عمومی مثل خدمات بهداشتی
و آموزش و پرورش از مسلمانان روهینگیا دریغ میشود و بیسوادی در میان
آنها تا ۸۰ درصد است و در واقع، هیچ نهادی وجود ندارد که مشابه دولت آنها
را سرپرستی نماید؛
•این مسلمانان حق مالکیت بر
زمین را نیز ندارند. این آزارها و شرایط ضدانسانی بسیاری از بومیان
روهینگیا را وادار میکند که از زادگاه خود به سمت کشورهای بیگانه مثل
بنگلادش، تایلند و مالزی بگریزند، اما اغلب جان خود را از دست میدهند و یا
به جای اول بازگردانده میشوند.
•مسلمانان روهینگیا اجازه تعمیر
و نوسازی مساجد و یا مدارس خود را بدون مجوز دولت ندارند و هر کسی که
اقدام به نوسازی این بناها کند زندانی میشود و از همین رو به مدت ۲۰ سال
است که در این منطقه مسجد و یا مدرسه جدیدی ساخته نشده است.
•اگر مسلمانی در میانمار قصد
دایر کردن فروشگاهی را داشته باشد باید با یک بودائی شریک شود. فرد بودائی
در این شرکات هیچ سهمی را نمیپردازد اما از سود حاصل از این فروشگاه
بهرهمند میشود.
•دولت ژنرال «نی وین Ne Win»
پس از روی کار آمدن در ۱۹۶۲ رفتن مسلمانان به حج را ممنوع اعلام کرد تا
آنکه در ۱۹۸۰ پس از گذشت ۱۸ سال به هفتاد نفر از مسلمانان اجازه داده شد،
جهت انجام فرایض حج به مکه مشرف شوند و متعاقب آن عدهاى از مسلمانان
نیز جهت شرکت در کنفرانسهاى مختلف اسلامى اعزام شدند.
•«تین سین»، رئیسجمهور فعلی
میانمار جمعیت ۸۰۰ هزار نفری مسلمان روهینگیا در این کشور را قومیتی خارجی
دانست و گفت: مسلمانان شهروند میانمار نیستند یا باید در اردوگاههای
آوارگان متمرکز یا اخراج شوند.
•خانم «آنگ سان سوچی» Aung San Suu Kyiرهبر مخالفان دولت میانمار و رهبر حزب «ان. ال. دی» (اتحاد ملی برای دموکراسی) National League for Democracyنیز
که به تازگی (پس از ۲۱ سال) از حبس خانگی آزاد شده است و اخیرا در یک تور
اروپایی با اغلب رهبران اتحادیه اروپا دیدار و گفتگو داشته و همچنین مورد
تمجید بسیاری از همین رهبران به خاطر ژستهای حقوق بشری خود قرار گرفته نیز
تاکنون هیچ موضعگیری و اظهار نظری درباره کشتار فجیع مسلمانان به دست هم
کیشان خود نکرده است و حتی اعلام کرده است که این افراد میانماری نیستند.
این درحالیست که پخش تصاویر
کشتار مسلمانان میانمار به دست بودائیان طی روزهای اخیر که به طرز مشکوکی
از جانب رسانههای اصلی جهان نادیده گرفته شده است، لزوم توجه جدی و همت
کشورها و سازمانهای اسلامی برای حمایت از مسلمانان فراموش شده میانماری
را میطلبد. یک ماه اخیر در کنار بعضی از پایگاههای اینترنتی، رسانههای
اندونزی، مالزی، شبه قاره و تلویزیونهای پاکستان و ایران تحولات ایالت
راخین را پوشش میدادند. با این حال، هنوز رسانههای تأثیرگذار بیین المللی
مثل «سی ان ان»، «بیبیسی» و «الجزیره» در قبال تحولات غرب میانمار ساکت
هستند. شیخ «عبدالمعروف» یکی از رهبران دینی میانمار در ارتباط با عمق
مظلومیت هموطنان مسلمان خود گفت: مسلمانان برمه در سایه سکوت کشورهای
مسلمان کشتار میشوند. هیچ ملتی تاکنون این گونه در میان این درجه از
خونسردی و سکوت بین المللی و بیخیالی سرکوب نشده بود! «تون خین» رئیس
سازمان «روهینگیا» میگوید: جامعه جهانی باید یک اقدام فوری در رابطه با
وضعیت موجود در میانمار انجام دهد.
میانمار عضو سازمان آسه آن (کشورهای آسیای جنوب شرقی) (ASEAN: Association of South-East Asian Nations)
است. در آ سه آن چند کشور مهم مسلمان وجود دارند مثل اندونزی، مالزی،
برونئی و یک بخش زیادی از مسلمانان در فیلیپین و تایلند زندگی میکنند.
باید با این کشورها رایزنی صورت گیرد تا سازمان آسه آن نیز موضع قوی در
ارتباط با این موضوع بگیرد.
علل و ریشههای بحران در میانمار
۱. تبعیض نژادی
به گفته «سلکوم کولاک اوغلو»
کارشناس ترک حاضر در سازمان تحقیقات استراتژیک بین الملل آنکارا، دولت
میانمار از زمان استقلال این کشور، یک سیاست حذفی را در قبال مسلمانان بکار
گرفته تا کشوری را براساس آئین بودا تشکیل دهد. در این زمینه سایر مذاهب و
گروههای قومی یا مجبور به همسان شدن با بودائیان شدهاند و یا آنکه به
اجبار دست به مهاجرت زدهاند. این سیاست با هدف کاهش نفوذ گروههای مختلف
دینی در میانمار انجام شده است. محمد الماسری میگوید که «یو نو» U Nuاولین رییس جمهور میانمار مسئول رسمی کردن آیین بودایی در میانمار بود. بعد از عزل وی در ۱۹۶۲، ژنرال «نی وین» General Ne Winتمام
سربازان مسلمان را از ارتش اخراج کرد. میانمار در حال حاضر شاهد پاک سازی
نژادی تمام عیار هست، مثل چیزی که در میانه دهه ۱۹۹۰ در بوسنی و هرزگوین
جریان داشت و یا صهیونیستها در حق فلسطینیها انجام دادهاند. هیچ بعید
نیست که در مورد مسلمانان میانمار هم مثل فلسطین و بوسنی معامله پشت
پردهای میان غرب و دولت نظامیان میانمار صورت گرفته باشد.
۲. منافع آمریکا و چین و…
آمریکا ولع سرمایه گذاری در
میانمار را دارد و بقیه مسائل حاشیهای محسوب میشوند، هرچند پای کشتار
فجیع هزاران انسان در میان باشد. «سیت (سعید) دمیر» از صندوق کمکهای انسان
دوستانه ترکیه (IHH) نیز در این باره میگوید:
قدرتهای اصلی منافع مشخصی را در میانمار دارند و به دلیل این منافع در
قبال وضعیت موجود در این کشور سکوت کردهاند. دمیر در ادامه افزود: میانمار
همچنین منابع طبیعی مهمی دارد در نتیجه سیاستهای آمریکا و چین در میانمار
درگیر هستند. و هر دو یعنی پکن و واشنگتن به دولت میانمار چشم دوختهاند.
خانم «هیلاری کلینتون» نیز دو هفته قبل به میانمار رفت و در دیدار با «تین
سین» رئیس جمهور این کشور، وعده داد که سرمایه گذاران آمریکایی را روانه
میانمار کند. سیاست آمریکا در مورد میانمار (و دیگر کشورهای جنوب شرق آسیا)
این است که خود کنترل اقتصادی و سیاسی این کشور را در دست بگیرد و میانمار
را در مقابل چین قرار دهد؛ سیاستی که دولت به شدت غربگرای آتی تحت رهبری
سوچی و حزبش، آن را محقق خواهد کرد. این سرمایه گذاریها قطعاً نوعی گشایش
در اقتصاد درحال رکود آمریکا محسوب میشود و البته اعتراض به کشتار
مسلمانان، ممکن است این فرصت تازه را از آمریکاییها بگیرد. ضمن اینکه
پاکسازی و سرکوب مسلمانان به نفع آمریکا هم هست و کاخ سفید در نبود آنها
میتواند موقعیت خود را در میانمار بهتر تثبیت کند.
۳. شرایط سیاسی داخلی ویژه
مسلمانان میانمار قربانی یک
شرایط سیاسی ویژه شدهاند؛ نهاد نظامی از سر اجبار میخواهد قدرت را به
نهادهای دموکراتیک واگذار کند و دراین بین، با اعلام وضعیت فوق العاده در
ایالت راخین، میخواهد اهمیت و جایگاه خودش را در مملکت داری به رخ سوچی و
چهرههای غیرنظامی بکشد و بگوید که کشورداری چندان هم آسان نیست. در ماه مه
سال ۱۹۹۰ دولت پس از حدود ۳۰ سال نخستین انتخابات آزاد را برگزار کرد و در
این انتخابات حزب «اتحاد ملی برای دموکراسی» تحت رهبری خانم «آنگ سان
سوچی» توانست ۳۹۲ کرسی از مجموع ۴۸۹ کرسی مجلس را تصاحب کند. اما دولت
نظامی پس از مشاهده شکست حزب خود، این انتخابات را باطل کرد. در سال ۲۰۱۱
دولت میانمار تحت فشارهای داخلی و خارجی مجبور شد که به برگزاری انتخابات
آزاد تن دردهد. خانم «آنگ سان سوچی» نیز پس از ۲۱ سال از حبس خانگی آزاد شد
و اخیرا به غرب رفت و جایزه صلح نوبل که قبلا برنده شده بود را دریافت
کرد. اکنون ۴۲ کرسی پارلمان را در اختیار دارند.
۴. سیاست وحدت ملی
در این سرزمین نه چندان وسیع
۱۳۵ اقلیت قومی و مذهبی زندگی میکنند که مسلمانان با چهار درصد جمعیت بعد
از بوداییها قرار میگیرند و پس از مسلمانان نیز مسیحیها قرار دارند. به
هر حال تا یک سوم جمعیت این کشور را اقلیتها تشکیل میدهند. برخی از آنها
سال هاست که با ارتش میجنگند و شماری از این اقلیتها هم درگیر تولید
موادمخدر هستند. نظامیان خود را ضامن وحدت ملی میدانند و طی دهههای اخیر
از این طریق سلطه خود را بر مردم توجیه میکنند.
۵. اسلام هراسی جهانی
آنها همسو با غربیها، در
چارچوب یک سیاست جهانی هدفمند، اسلام هراسی را در همه جا تبلیغ میکنند و
کشتار میانمار در اصل، یکی از محصولات همین اسلام هراسی است.
۶. سیاست تلافی جویانه بوداییها
میانمار از وقتی که طالبان
مجسمههای بودا را در افغانستان تخریب کرده، صحنه آشوبهای ضد مسلمان بوده
است. تعصب، تعصب به دنبال دارد. آشوب دیگری نیز به علت تخریب مجسمههای
بودا توسط افراد ناشناسی در ماندالیا Mandalayایجاد
شد. ۲. شدیدترین درگیریهای میان بوداییها و مسلمانان از دو ماه قبل و
به بهانه تجاوز و کشته شدن یک زن بودایی به دست ۳ مرد مسلمانان آغاز شد. به
دنبال آن ماجرای اتوبوس و کشتارها و تجاوز به زنها و تبعیدها پیش آمد.
موضوع : درخواست رسیدگی و حكم
شهادتجانباز 65 درصد هشت سال دفاع مقدس
حاج اسدالله اسدیدارستانی ( شادروان )
جانباز 65 درصدبسیجی هست سال دفاع مقدس حاج اسدالله اسدی (59
تا 63) بعداز بارها جانبازیدر سال 1363
رسمابعلت بیماری در اثر جانبازی خانه
نشین و زمین گیر شد و هر روز بستری بود یا در خانه افتاده بودو تاكنون دوبار بخاطر وخامت جانبازی در زمان
جنگ به آلمان اعزام شد.
بعداز سالها زمین گیری و كار افتادگی كلیو بستری در بیمارستاندر سال 1388 مهرمان به لقا الله پیوست.
در زمان بعلت اعمال نفوذ نماینده سابق و جریان انحرافی-تیم مشایی -( چون من وبلاگ نویس و روز نامه نگار شناخته
شده بودم علیه ایشان می نویشتم) پرونده را ناقض دادند به كمیسیون ماده 15 بنیاد
حكم شهادت ایشان صادر نشد. حتی سه برگ اصلی كه اثابت می كرد وی در اثر جانبازی فوت
شده در پروندهبنیاد نبود با نامه بنیاد
بعدازكمیسیون ماده 15 بنیاد با نامه
بنیاد از بیمارستانشفا وایثار اردبیل
گرفتم...و نامه و گواهی دكتر دولتی كه تایید نموده بودایشان در اثر ات جانبازیفوت شده را نفرستاده بود ند و من بعداز دوباره
از دكتر زمانفوتكه بیمارستاندولتی بودم گرفت.
1-گواهی پزشك بیمارستاندولتی
آستارا فوت بر اثر جانبازی2 برگ(
تاریخهای 25/11/90و2/11/89 ) كه به
كمیسیون نفرستاده بودند دوباره گرفتم
2-مدارك بستری موج گرفتگی و
اعصاب و روانبه شماره نامه
11321/10/3-17/11/89(دوبرگ) كه در پرونده بنید نبود
هر سه نامه را بعلت نبودن سوابق با نامه بنیاد شهیدگرفتم..اما به كمیسیون ماده 15 ارسال نشده است
درخواست رسیدگی بعداز سالها اعمال نفوذ در عدم صدور حكم شهادت جانباز
65 درصدبسیجی هشت سال دفاع مقدسبا توجه به مدارك موثقو تایید دكتر بیمارستان مرگ بر اثر جانبازی
..درخواست حكم شهادت ایشان را از طرف10
نفرفرزندان آن مرحوم و خانواده را دارم..
با تشكراسماعیل اسدی
دارستانی(فرزند جانباز 65 درصد حاج اسد
الله اسدی دارستانی شادروان )
09119812795
آدرس :گیلان – آستارا –
روستای سیبلی – كوچه بوستان جنوبی – پلاك 41كد پستی 14444-43951
- 4 دی (25 دسامبر) مصادف با آغاز جشن کریسمس - 11 دی (1 ژانویه ) مصادف با آغاز سال نو میلادی 2018
بر اساس سنتی دیرینه، مسیحیان ابتدای سال
را اول ژانویه میدانند. (همانگونه كه ما ایرانیان ابتدای سال خود را روز
اول فروردین میدانیم و اعراب ابتدای سال خود را ماه محرم میدانند) و شروع
سال، غیر از مبدأ سال است.
مبدا تاریخ نزد مسیحیان تولد حضرت عیسی مسیح (ع) است كه اتفاقا در روز 25
ماه دسامبر واقع شده یعنی یك هفته مانده به تحویل سال نو میلادی
(همانگونه كه مبدا تاریخ شمسی ما ایرانیان و سالهای قمری: 12ربیع الاول
مصادف با هجرت پیامبر از مكه به مدینه است اما ابتدای سال، فروردین ماه در
سال شمسی و محرم در ماههای قمری است).
در کشورهایی که از تقویم میلادی استفاده
میکنند، سال نو معمولا در اول ژانویه برگزار میگردد. در حال حاضر، جشن
گرفتن سال نو یکی از بزرگترین رویدادهای جهانی میباشد. در شب ۳۱ دسامبر هر
سال، آخرین روز یک سال میلادی و روز قبل از روز سال نو در بسیاری از
کشورهای جهان، عموما قارههای اروپا، آمریکا، استرالیا و بخشهایی از آسیا و
آفریقا مراسم سال نو برگزار میشود. در فرهنگ جدید غرب این روز با
گردهماییهایی در مجالس و مهمانیها برگزار میشود که انتقال سال را ساعت
۱۲:۰۰ شب جشن میگیرند.
بسیاری از فرهنگها در این شب از آتشبازی
و دیگر روشهای پرصدا برای جشن گرفتن استفاده میکنند. شب سال نو به صورت
جهانی مطابق با تولد مسیح یا عرفنامه پس از میلاد در کشورهای مسیحی و حتی غیر مسیحی در ۳۱ دسامبر برپا میشود. شب سال نو همچنین به عنوان هفتمین روز کریسمس در مسیحیت غربی شناخته میشود.
چرا سال میلادی از اول ژانویه آغاز میشود؟ دلیل
خاصی برای آغاز شدن سال میلادی از اول ژانویه ذكر نشده است زیرا اقوام
مختلف هر كدام روزی را مبدأ سال خود قرارداده اند. مثلاً سال نو مقدونی ها
در زمان اسكندر از پاییز شروع می شد و یونانی ها وسط تابستان را مبدأ سال
خود قرار می دادند و ایرانی ها هنوز كه هنوز است روز اول بهار را نوروز می
دانند.
مسیحی هایی كه اول ژانویه را مبدأ سال
میلادی قرار می دهند مدیون رومی ها هستند، در عصر امپراتوری روم روال كار
براین بود كه كلیه مقامات مملكتی روز ۱۵ مارس (۲۶ اسفند) را روز آغاز خدمت
قرار می دادند حتی قیصرها و كنسول های رومی نیز در این روز وارد عرصه كار
می شدند. لیكن چون كنسول (فول دیویس نوبیلیور) به دلایلی چند موفق نشد در
روز ۱۵ مارس زمام امور را به دست بگیرد و این مهم پس از مدتی تعویق در روز
اول ژانویه میسر شد، آن روز را آغاز كار اعلام كردند. ژولیوس سزار هم به یك
ژانویه وفادار ماند.
در سال ۴۶ قبل از میلاد، تقویم
ژولیانی به دستور ژولیوس سزار تنظیم شد در این تقویم نه فقط اول ژانویه اول
سال شناخته شد بلكه خود سال نیز به ۳۶۵/۲۵ روز تقسیم شد، زیرا همین مدت
لازم بود تا زمین یك بار به دور خورشید گردش كند. به پاس این خدمت تقویم
مذكور را ژولیانی گفتند و به پاس بزرگداشت ژولیوس سزار نام او را روی ماه
ژوئیه (ژولیوس) نهادند.
irannews3.ir
خبر گزاری حقوق بشر و محیط زیست ایران(خبر گزاری جوانان ایران) - دكتر محمد علی هالو توضیح ایران نیوز 3 در سال 1379 بنام ایران نیوز 1 شروه بكارنمود كه دامنه شش سال بعد بع سرقت رفت از انوقت به بعد دامنه ایرانئ نیوز به irannews3.ir ادامه بكار می دهد
ما مطابق اصل هشتم قانون اساسی و فرمان امام خمینی ره و امام خامنه ای شروع به فعالیت نمودیم و باكی از فاسدان نداریم...1372ه ش
اصل هشتم قانون مقدس اساسی ج ا ا : امر به معروف ونهی از منكر /
در جمهوری اسلامی ایران،دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منكر، وظیفهایست همگانی و متقابل برعهده مردم نسبت به یكدیگر، دولت نسبت به مردم، مردم نسبت به دولت.....:(والمؤمنون والمؤمنات بعضهم اولیاء بعض یامرون بالمعروف و ینهون عن المنكر....
-----------------------------
روز نامه الكترونیكی ایران نیوز 1 – اولین پایگاه خبری و تحلیلی حقوق بشر و محیط زیست ایران/روزنامه الكترونیكی درد نیوز –اولین پایگاه تفسیر و تحلیل خبر در كشور
منشور و مرامنامه خبرنگاری روزنامه الكترونیكی درد نیوز و ایران نیوز یك:astarao@yahoo.com09119812795
روزنامه الكترونیكی درد نیوز – / ما با کسی عقد اخوت نبستیم/به نام خدا وند لوح و قلم حقیقت نگار وجود از عدم
ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ (( سوگند به قلم و آنچه مىنویسند ))
باسلام خدمت همه شهروندان ایرانی ، ما جمعی از جوانان nojv , `sv تحصیلکرده و متعهد ایران بر آن شده ایم که با استعانت از خداوند منّان و حمایت شما عزیزان ، بعنوان فرزندان دلسوز شما ، جهت تنویر افکار عمومی و انعکاس واقعیتها ، اقدام به راه اندازی سایت ” رزو نامه الكترونیكی درد نیوز ” و ایران نیوز یك نماییم ، تا شاید مصداق شعر زیر گردیم : ای خوشا بانگی کزاو آشفته گردد خوابها تامگرموجی فراخیزد ازاین گردابها
و بدین منظور نام سایت رزو نامه الكترونیكی درد نیوز و ایران نیوز 1یك را (( آینا )) گذاردیم زیرا هدف ما ، مانند آینه ، نشان دادن وقایع و اتفاقات و مشکلات و معضلاتی است که در جامعه رخ داده و پیگیری آنها جهت حل و یا جوابگویی مسئولین می باشد ، ما دراین جایگاه برآنیم که با ایفای نقش دو سویه پیشنهادات ، انتقادات ، مشکلات و آلام مردم شریف ایران بزرگ را در تمام ابعاد جامعه منعکس نماییم و از سوی دیگر با آغوش باز پذیرای پاسخگویی مسئولین محترم هستیم و امیدواریم که همه ما روحیه انتقاد پذیری را در خود پرورش داده و پذیرای انتقادات سازنده و بجا باشیم . والسلام
اصولی که ما برآن پایبندیم به شرح ذیل اعلام میگردد :
اصل اول : حق مردم برای دستیابی به اخبار و اطلاعات صحیح .
اصل دوم : وظیفه خبرنگار ، نشان دادن واقعیت عینی و اصولی و پرهیزازسیاه نماییست.
اصل سوم : خبرنگار باید مسئولیت پذیر باشد ، تعهد اجتماعی داشته باشد و همسو با وجدان خود عمل نماید.
اصل چهارم : درستی و امانتداری حرفه خبرنگاری را رعایت نماید .
اصل پنجم:اجازه وارد شدن در حریم عمومی و شرکت در آن با توجه به رسالت خبرنگاری را بر خود محفوظ می داریم .
اصل ششم: احترام به حریم شخصی افراد و پرهیز از انجام امور غیر اخلاقی و غیر حرفه ای.
اصل هفتم : احترام و ارجحیت دادن به منافع عمومی وملی نسبت به منافع شخصی افراد .
اصل هشتم : انجام انتقاد سازنده را بر خود محفوظ میداریم .
اصل نهم : تحلیل واقع بینانه حوادث و رویدادها و… را می توان جزو وظایف اولیه و اصولی یک خبرنگار دانست .
اصل دهم : خبرنگار نباید تحت تأثیر تغییر و تحولات اقتصادی وسیاسی قرار گیرد و خود را دست آویز سیاستمداران و برخی سود جویان اقتصادی و تجاری قرار دهد چرا که سیاست زدگی آفتی برای اصحاب رسانه است .
اصل یازدهم : مدافع حقوق بشر و محیط زیست هستیم
اصل دوازدهم : اعتقاد به قانون اساسی كشور و قانون مطبوعات مجازی و منشور كورش كبیر و منشور سازمان ملل متحد.
اصل سیزدهم : بنابر فرمایش پیامبر اكرم حق را بگویید هر چند بضرر شما باشد..ما باكی از كسی حقیقی و حقوقی نداریم نهایت شهادت در راه خداست..این افتخار بزرگ بر هر ایرانی است
اصل چهاردم :حق گرفتنی هست باید تلاش کرد . دكتر محمد علی هالو
اصل پانزدم : ما افسران جنگ نرم هستیم برای سر بلندی ملل آزاده جهان( حقوق بشر و محیط زیست ) با محوریت ایران اسلامی فعالیت می كنیم و با آروزی تاسیس كشور واحد جهانی ( مدینه فاضله )كه بدست ایرانیان انجام خواهد گرفت و تغییرات در ساختار سازمان ملل و حذف عضویت دایم 5 عضو شورای امینت سازمان ملل كه سنبل دیكتاتوری در جهان و سازمان ملل است و به امید تاسیس امت واحد جهانی و ظهور منجی رهایی بخش جهان ...كه آنهم یاوران اصلی اش ایرانیان خواهند بود...دكتر محمد علی هالو
تو ارزوت چیه ؟
مدیر سایت روزنامه الكترونیكی درد نیوز- ایران نیوز 1 –ااد- دكتر محمد علی هالو
astarao@yahoo.com/09119812795
اعلامیه جهانی حقوق بشر
این «اعلامیه جهانی حقوق بشر» را به عنوان یک استانده ی مشترک و دستاورد تمامی ملل و ممالک اعلان میکند تا هر انسان و هر عضو جامعه با به خاطرسپاری این «اعلامیه»، به جد در راه یادگیری و آموزش آن در جهت ارتقای حرمت برای چنین حقوق و آزادیهایی بکوشد و برای اقدامهای پیشبرنده در سطح ملی و بین المللی تلاش کند تا [همواره] بازشناسی مؤثر و دیده بانی جهانی [این حقوق ] را چه در میان مردمان «ممالک عضو» و چه در میان مردمان قلمروهای زیر فرمان آنها [تحصیل و] تأمین نماید.
• ماده ی ۱
تمام ابنای بشر آزاد زاده شده و در حرمت و حقوق با هم برابرند. عقلانیت و وجدان به آنها ارزانی شده و لازم است تا با یکدیگر برادرانه رفتار کنند.
• ماده ی ۲
همه انسانها بی هیچ تمایزی از هر سان که باشند، اعم از نژاد، رنگ، جنسیت، زبان، مذهب، عقاید سیاسی یا هر عقیده ی دیگری، خاستگاه اجتماعی و ملی، [وضعیت] دارایی، [محل] تولد یا در هر جایگاهی که باشند، سزاوار تمامی حقوق و آزادیهای مصرح در این «اعلامیه»اند. به علاوه، میان انسانها بر اساس جایگاه سیاسی، قلمروقضایی و وضعیت بین المللی مملکت یا سرزمینی که فرد به آن متعلق است، فارغ از اینکه سرزمین وی مستقل، تحت قیمومت، غیرخودمختار یا تحت هرگونه محدودیت در حق حاکمیت خود باشد، هیچ تمایزی وجود ندارد.
• ماده ی ۳
هر فردی سزاوار و محق به زندگی، آزادی و امنیت فردی است.
• ماده ی ۴
هیچ احدی نباید در بردگی یا بندگی نگاه داشته شود: بردگی و داد و ستد بردگان از هر نوع و به هر شکلی باید باز داشته شده و ممنوع شود.
• ماده ی ۵
هیچ کس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.
• ماده ی ۶
هر انسانی سزاوار و محق است تا همه جا در برابر قانون به عنوان یک شخص به رسمیت شناخته شود.
• ماده ی ۷
همه در برابر قانون برابرند و همگان سزاوار آن اند تا بدون هیچ تبعیضی به طور برابر در پناه قانون باشند. همه انسانها محق به پاسداری و حمایت در برابر هرگونه تبعیض که ناقض این «اعلامیه» است. همه باید در برابر هر گونه عمل تحریک آمیزی که منجر به چنین تبعیضاتی شود، حفظ شوند.
• ماده ی ۸
هر انسانی سزاوار و محق به دسترسی مؤثر به مراجع دادرسی از طریق محاکم ذیصلاح ملی در برابر نقض حقوق اولیه ای است که قوانین اساسی یا قوانین عادی برای او برشمرده و به او ارزانی داشته اند.
• ماده ی ۹
هیچ احدی نباید مورد توقیف، حبس یا تبعید خودسرانه قرار گیرد.
• ماده ی ۱۰
هر انسانی سزاوار و محق به دسترسی کامل و برابر به دادرسی آشکار و عادلانه توسط دادگاهی بیطرف و مستقل است تا در برابر هر گونه اتهام جزایی علیه وی، به حقوق و تکالیف وی رسیدگی کند.
• ماده ی ۱۱
۱. هر شخصی متهم به جرمی کیفری، سزاوار و محق است تا زمان احراز و اثبات جرم در برابر قانون، در محکمه ای علنی که تمامی حقوق وی در دفاع از خویشتن تضمین شده باشد، بیگناه تلقی شود.
۲. هیچ احدی به حسب ارتکاب هرگونه عمل یا ترک عملی که مطابق قوانین مملکتی یا بین المللی، در زمان وقوع آن، حاوی جرمی کیفری نباشد، نمیبایست مجرم محسوب گردد. همچنین نمی بایست مجازاتی شدیدتر از آنچه که در زمان وقوع جرم [در قانون] قابل اعمال بود، بر فرد تحمیل گردد.
• ماده ی ۱۲
هیچ احدی نمیبایست در قلمرو خصوصی، خانواده، محل زندگی یا مکاتبات شخصی، تحت مداخله [و مزاحمت] خودسرانه قرار گیرد. به همین سیاق شرافت و آبروی هیچکس نباید مورد تعرض قرار گیرد. هر کسی سزاوار و محق به حفاظت قضایی و قانونی در برابر چنین مداخلات و تعرضاتی است.
• ماده ی ۱۳
۱. هر انسانی سزاوار و محق به داشتن آزادی جابه جایی [حرکت از نقطه ای به نقطه ای دیگر] و اقامت در [در هر نقطه ای] درون مرزهای مملکت است. ۲. هر انسانی محق به ترک هر کشوری، از جمله کشور خود، و بازگشت به کشور خویش است.
• ماده ی ۱۴
۱. هر انسانی سزاوار و محق به پناهجویی و برخورداری از پناهندگی در کشورهای پناه دهنده در برابر پیگرد قضایی است.
۲. چنین حقی در مواردی که پیگرد قضایی منشأیی غیرسیاسی داشته باشد و یا نتیجه ارتکاب عملی مغایر با اهداف و اصول «ملل متحد» باشد، ممکن است مورد استناد قرار نگیرد.
• ماده ی ۱۵
۱. هر انسانی سزاوار و محق به داشتن تابعیتی [ملیتی] است.
۲. هیچ احدی را نمی بایست خودسرانه از تابعیت [ملیت] خویش محروم کرد، و یا حق تغییر تابعیت [ملیت] را از وی دریغ نمود.
• ماده ی ۱۶
۱. مردان و زنان بالغ، بدون هیچ گونه محدودیتی به حیث نژاد، ملیت، یا دین حق دارند که با یکدیگر زناشویی کنند و خانواده ای بنیان نهند. همه سزاوار و محق به داشتن حقوقی برابر در زمان عقد زناشویی، در طول زمان زندگی مشترک و هنگام فسخ آن هستند.
۲. عقد ازدواج نمیبایست صورت بندد مگر تنها با آزادی و رضایت کامل همسران که خواهان ازدواجند.
۳. خانواده یک واحد گروهی طبیعی و زیربنایی برای جامعه است و سزاوار است تا به وسیله ی جامعه و «حکومت» نگاهداری شود.
• ماده ی ۱۷
۱. هر انسانی به تنهایی یا با شراکت با دیگران حق مالکیت دارد.
۲. هیچ کس را نمی بایست خودسرانه از حق مالکیت خویش محروم کرد.
• ماده ی ۱۸
هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه، وجدان و دین است؛ این حق شامل آزادی دگراندیشی، تغییر مذهب [دین]، و آزادی علنی [و آشکار] کردن آئین و ابراز عقیده، چه به صورت تنها، چه به صورت جمعی یا به اتفاق دیگران، در قالب آموزش، اجرای مناسک، عبادت و دیده بانی آن در محیط عمومی و یا خصوصی است.
• ماده ی ۱۹
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
• ماده ی ۲۰
۱. هر انسانی محق به آزادی گردهمایی و تشکیل انجمنهای مسالمت آمیز است.
۲. هیچ کس نمی بایست مجبور به شرکت در هیچ انجمنی شود.
• ماده ی ۲۱
۱. هر شخصی حق دارد که در مدیریت دولت کشور خود، مستقیماً یا به واسطه انتخاب آزادانه نمایندگانی شرکت جوید.
۲. هر شخصی حق دسترسی برابر به خدمات عمومی در کشور خویش را دارد.
۳. اراده ی مردم میبایست اساس حاکمیت دولت باشد؛ چنین اراده ای می بایست در انتخاباتی حقیقی و ادواری اعمال گردد که مطابق حق رأی عمومی باشد که حقی جهانی و برابر برای همه است. رأی گیری از افراد می بایست به صورت مخفی یا به طریقه ای مشابه برگزار شود که آزادی رأی را تأمین کند.
• ماده ی ۲۲
هر کسی به عنوان عضوی از جامعه حق دارد از امنیت اجتماعی برخوردار بوده و از راه کوشش در سطح ملی و همیاری بین المللی با سازماندهی منابع هر مملکت، حقوق سلب ناپذیر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش را برای حفظ حیثیت و رشد آزادانه ی شخصیت خویش، به دست آورد.
• ماده ی ۲۳
۱. هر انسانی حق دارد که صاحب شغل بوده و آزادانه شغل خویش را انتخاب کند، شرایط کاری منصفانه مورد رضایت خویش را دارا باشد و سزاوار حمایت در برابر بیکاری است.
۲. هر انسانی سزاوار است تا بدون رواداشت هیچ تبعیضی برای کار برابر، مزد برابر دریافت نماید.
۳. هر کسی که کار می کند سزاوار دریافت پاداشی منصفانه و مطلوب برای تأمین خویش و خانواده ی خویش موافق با حیثیت و کرامت انسانی بوده و نیز میبایست در صورت نیاز از پشتیبانی های اجتماعی تکمیلی برخوردار گردد.
۴. هر شخصی حق دارد که برای حفاظت از منافع خود اتحادیه صنفی تشکیل دهد و یا به اتحادیه های صنفی بپیوندد.
• ماده ی ۲۴
هر انسانی سزاوار استراحت و اوقات فراغت، زمان محدود و قابل قبولی برای کار و مرخصی های دوره ای همراه با حقوق است.
• ماده ی ۲۵
۱. هر انسانی سزاوار یک زندگی با استانداردهای قابل قبول برای تأمین سلامتی و رفاه خود و خانواده اش، از جمله تأمین خوراک، پوشاک، مسکن، مراقبت های پزشکی و خدمات اجتماعی ضروری است و همچنین حق دارد که در زمان های بیکاری، بیماری، نقص عضو، بیوگی، سالمندی و فقدان منابع تأمین معاش، تحت هر شرایطی که از حدود اختیار وی خارج است، از تأمین اجتماعی بهره مند گردد.
۲. دوره ی مادری و دوره ی کودکی سزاوار توجه و مراقبت ویژه است. همه ی کودکان، اعم از آن که با پیوند زناشویی یا خارج از پیوند زناشویی به دنیا بیایند، می بایست از حمایت اجتماعی یکسان برخوردار شوند.
• ماده ی ۲۶
۱. آموزش و پرورش حق همگان است. آموزش و پرورش میبایست، دست کم در دروه های ابتدایی و پایه، رایگان در اختیار همگان قرار گیرد. آموزش ابتدایی می بایست اجباری باشد. آموزش فنی و حرفه ای نیز می بایست قابل دسترس برای همه مردم بوده و دستیابی به آموزش عالی به شکلی برابر برای تمامی افراد و بر پایه شایستگی های فردی صورت پذیرد.
۲. آموزش و پرورش می بایست در جهت رشد همه جانبه ی شخصیت انسان و تقویت رعایت حقوق بشر و آزادی های اساسی باشد. آموزش و پرورش باید به گسترش حسن تفاهم، دگرپذیری [تسامح] و دوستی میان تمامی ملتها و گروههای نژادی یا دینی و نیز به برنامه های «ملل متحد» در راه حفظ صلح یاری رساند.
۳. پدر و مادر در انتخاب نوع آموزش و پرورش برای فرزندان خود برتری دارند.
• ماده ی ۲۷
۱. هر شخصی حق دارد آزادانه در زندگی فرهنگی اجتماع خویش همکاری کند، از گونه های مختلف هنرها برخوردار گردد و در پیشرفت علمی سهیم گشته و از منافع آن بهره مند شود.
۲. هر شخصی به عنوان آفرینشگر، حق حفاظت از منافع مادی و معنوی حاصل از تولیدات علمی، ادبی یا هنری خویش را داراست.
• ماده ی ۲۸
هر شخصی سزاوار نظمی اجتماعی و بین المللی است که در آن حقوق و آزادیهای مصرح در این «اعلامیه» به تمامی تأمین و اجرائی گردد.
• ماده ی ۲۹
۱. هر فردی در برابر جامعه اش که تنها در آن رشد آزادانه و همه جانبه ی او میسر می گردد، مسئول است.
۲. در تحقق آزادی و حقوق فردی، هر کس می بایست تنها زیر محدودیت هایی قرار گیرد که به واسطه ی قانون فقط به قصد امنیت در جهت بازشناسی و مراعات حقوق و آزادی های دیگران وضع شده است تا اینکه پیش شرط های عادلانه ی اخلاقی، نظم عمومی و رفاه همگانی در یک جامعه مردمسالار تأمین گردد.
۳. این حقوق و آزادی ها شایسته نیست تا در هیچ موردی خلاف با هدف ها و اصول «ملل متحد» اعمال شوند.
• ماده ی ۳۰
در این «اعلامیه» هیچ چیز نباید به گونه ای برداشت شود که برای هیچ «حکومت»، گروه یا فردی متضمن حقی برای انجام عملی به قصد از میان بردن حقوق و آزادی های مندرج در این «اعلامیه» باشد[۳].
رو زنامه الكترونیكی ایران نیوز 1.. خبر گزاری جوانان ایران - آینا / دکتر محمدعلی اسلامی / مهندس محمدرضا اسلامی / مهندس سیامک آستارایی / سارا هالو /پپام هالو/كورش کبیر -/09119812795astarao@yahoo.com