تبلیغات
ایران نیوز - مطالب اسفند 1396

خبر گزاری جوانان ایران - آینه

عید نوروز

تاریخ:جمعه 25 اسفند 1396-05:27 ب.ظ

عید نوروز جشن باستانی ایرانیان...

یکی از جشن های باستانی ایرانی جشن عید نوروز می باشد که به همین مناسبت به تشریح تاریخچه ای از این عید باستانی در ادامه می پردازیم.عید نوروز

عید نوروز

جشن همتای واژه (عید) در زبان های ایرانی (جشن) یا (یسن) است. از ریشه YAZ به معنای ستایش، نیایش و پرستش؛ (ایزد) به معنای ستایش شده و نیایش شده نیز از همین ریشه است. (جشن) واژه ای ایرانی، مذهبی و بسیار کهن است.

این واژه که باری گران از معناها و سنت های ویژه ایرانی را بر دوش دارد، در اصل عبارت بوده است از برپایی مراسم نیایش و سپاس به مناسبت رخداد یک پیروزی، یک واقعه اجتماعی یا یک معجره آسمانی که سودی برای اجتماع داشته باشد. مردم به هنگام برپایی بزرگداشت گردهم جمع می آمدند و خدای را با مراسم ویژه مذهبی نیایش می کردند، و این نیایش و سپاس همه ساله به عنوان قدرشناسی از موهبتی که از سوی خداوند ارزانی شده بود تکرار می گردید.

این مراسم با رقص های مذهبی و سرود و موسیقی نیز همراه بوده است. آن چنان توده هایی از آتش برپا می داشتند و در کنار آن صدها و هزارها اسب و گاو و گوسفند قربانی می کردند. آن گاه سهمی از قربانی به آتش داده می شد و باقیمانده آن میان مستمندان و نیایشگران پخش می گردید و با همین گوشت قربانی سور و مهمانی برگزار می شد. همین جشن ها در دوره های مختلف زندگانی اقوام ایرانی، آغاز سال را اعلام می کردند.

 

تاریخچه نوروز

بنیاد عید نوروز 

جشن عید نوروز
این جشن از کهن ترین جشن های ایرانی است که پژوهشگران بنیاد آن را هند و ایرانی ندانسته اند، بلکه با قید احتمال آن را به اقوام بومی نجد ایران پیش از مهاجرت و آریاییان، منسوب می دانند. همچنین دو جشن مهرگان و نوروز از طریق سومریان به بین النهرین راه یافته و در آنجا دو جشن (ازدواج مقدس) و (اکیتو) را پدید آورده که بعدها در بین النهرین این هر دو جشن به صورت جشنی واحد در آغاز سال نو برگزار گردیده، ولی در نجد ایران همچنان تا دوره اسلامی به صورت دو جشن مستقل بر قرار مانده است. بنابراین سه جشن «نوروز»، «مهرگان» و «سده» بیشتر در زمره اعیاد ملی ایرانی قرار می گیرند تا جشن های مذهبی.
 

سفره هفت سین

نوروز نماد رستاخیز حیات


نوروز و فروهر
ماه فروردین به فـَرَوَهرها و یا فروشی ها تعلق دارد. جشن نوروز نیز نمادی از سالگرد بیداری طبیعت از خواب زمستانی است که به رستاخیز و حیات منتهی می شود. فروهر یکی از نیروهای غیر مادی در وجود انسان است و نوعی همزاد آدمیان که پیش از آفرینش مادی مردمان در جهان مینوی به وجود می اید و پس از مرگ آدمیان نیز دوباره به جای نخستین خویش باز می گردد. در عقاید باستانی تر، ایرانیان تنها قهرمانان را دارای فروهر می دانستند، اما بعدها پرهیزگاران نیز از این موهبت بهره مند می شوند. آنان سالی یکبار برای دیدار بازماندگانشان به خانه های خویش فرود می آیند و ورود آنان برکت را به همراه خواهد داشت، آن زمان که خانه را پاکیزه و درخشنده ببینند. ولی چنانچه آن را آشفته در هم و پاکیزه نشده بیابند برکت برای آن نخواسته ، آن را رها می کنند. حضور فروهرها از طلیعه فروردین و نوروز آغاز می شود و تا دهم فروردین و به روایتی تا نوزدهم آن ادامه می یابد از این جهت مراسم آتش افروزی بر بالای بام ها انجام می پذیرفته تا راه خانه ها را به فروهرها نشان دهند.

آداب نوروز

نوروز در گذشته

نوروز کوچک و نوروز بزرگ
عنوان نوروز در فرهنگ ایرانی به دو روز تعلق داشته است. یکی روز اول فروردین، که خورشید به برج حمل می رسد و به آن نوروز کوچک یا (عامه) می گویند و دیگری نوروز بزرگ یا (نوروز خاصه) است که روز خرداد از ماه فروردین است. گفته اند :نوروز سالروز آفرینش جهان و انسان است و نوروز بزرگ روزی است که در آن جمشید بر تخت نشست و خاصان را طلبید و رسم های نیکو گذاشت، و گفت خدای تعالی شما را خلق کرده است. باید که به آب های پاکیزه تن را بشویید و غسل کنید و به سجده و شکر خدا مشغول باشید و هر سال در این روز به همین دستور عمل نمایید.

نوروز و آب
همه نیکی ها چون از ابرکران (عالم اعلی) به گیتی آید، به خرداد روز آید. باشد که همه روز آید، اما آن روز بیش آید. پیداست اگر آن روز بر تن جامه ای نیکو بدارند. و بوی خوش بویند و مروای نیک تفأ ل کنند و... آن سال نیکویی بدیشان رسد و بدی را از ایشان دور می سازد. از آنجا که نوروز در آغاز فصل بارش باران های بهاری قرار دارد می توان ردپای اردویسور اناهید را نیز در آن یافت. اردویسور اناهید الهه آب است. اوست که به فرمان اورمزد از آسمان باران، برف و تگرگ را فرو می باراند. سبب این که ایرانیان در نوروز غسل می کنند آن است که این روز به الهه آب تعلق دارد. از این رو، مردم در این روز هنگام سپیده دم از خواب برمی خیزند و با آب قنات و حوض خود را می شویند و گاهی نیز آب جاری بر خود از راه تبرک و دفع آفات می ریزند. و در این روز مردم به یکدیگر آب می پاشند و درباره سبب این کار برخی گفته اند علت آن است که در کشور ایران دیرگاهی باران نبارید و سپس ناگهان سخت ببارید و مردم به آن باران تبرک جستند و از آن آب به یکدیگر پاشیدند و این کار همچنان در ایران مرسوم بماند.

نوروز پیروز
نوروز همچنین نمادی است از پیروزی نیکی بر بدی. از همین رو آیین نیایش رپیثون در نوروز برگزار می شود. (رپیثون ) سرور گرمای نیمروز و ماه های تابستان است. با یورش دیو زمستان به زمین رپیثون به زیر زمین فرو می رود تا با گرم نگاهداشتن آب های زیرزمینی، گیاهان و ریشه درختان را از مرگ نجات بخشد. بازگشت سالانه او در بهار نمادی است از پیروزی نهایی خیر بر شر، به همین مناسبت جشن و نیایشی ویژه در مراسم نوروزی به ایزد مذکور تعلق داشته است.

نوروز و سلیمان
در روایات ایرانی آمده است که چون سلیمان بن داوود انگشتر خویش را گم کرد سلطنت از دست او بیرون رفت. اما پس از چهل روز بار دیگر انگشتر خود را بازیافت و پادشاهی و فرماندهی به او بازگشت و مرغان به دور او گرد آمدند، و ایرانیان گفتند:نوروز آمد.

نوروز روز دین و روز پادشاهی
در ماه فروردین، روز خرداد، فریدون جهان را تقسیم کرد. روم را به «سلم»، ترکستان را به «تور» و ایرانشهر را به «ایرج» داد، کیخسرو و سیاوشان را به لهراسب سپرد، زردشت دین مزدیسنان را از اورمزد پذیرفت و کی گشتاسپ شاه دین را از زردشت و در این روز پشوتن رواج دین خواهد کرد. و نیز روایت شده است که کوروش پس از پیروزی بر بابل، پسر خود کمبوجیه را در جشن نوروز گموک بابلی به عنوان پادشاه بین النهرین معرفی کرد. 



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

عید نوروز

تاریخ:جمعه 25 اسفند 1396-05:26 ب.ظ

زمان عید نوروز

جشن نوروز از لحظهٔ اعتدال بهاری آغاز می‌شود. در دانش ستاره‌شناسی، اعتدال بهاری یا اعتدال ربیعی در نیم‌کره شمالی زمین به لحظه‌ای گفته می‌شود که خورشید از صفحه استوای زمین می گذرد و به سوی شمال آسمان می‌رود. این لحظه، لحظه اول برج حمل نامیده می‌شود، و در تقویم هجری خورشیدی با نخستین روز (هرمز روز یا اورمزد روز) از ماه فروردین برابر است.


در کشورهایی مانند ایران و افغانستان که تقویم هجری شمسی به کار برده می‌شود، نوروز، روز آغاز سال نو است. اما در کشورهای آسیای میانه و قفقاز، تقویم میلادی متداول است و نوروز به عنوان آغاز فصل بهار جشن گرفته می‌شود و روز آغاز سال محسوب نمی‌شود.

 

نوروز97,عیدنوروز1397,عید نوروز,عیدنوروز,نوروزباستانی,جشن نوروز

 

پیدایش عید نوروز

عید نوروز را به نخستین پادشاهان نسبت می دهند. شاعران و نویسندگان قرن چهارم و پنجم هجری چون فردوسی، عنصری، بیرونی، طبری و بسیاری دیگر كه منبع تاریخی و اسطوره ای آنان بی گمان ادبیات پیش از اسلام بوده ، نوروز را از زمان پادشاهی جمشید می دانند.

 

در خور یادآوری است كه جشن نوروز پیش از جمشید نیز برگزار می شده و ابوریحان نیز با آن كه جشن را به جمشید منسوب می كند یادآور می شود كه : «آن روز كه روز تازه ای بود جمشید عید گرفت؛ اگر چه پیش از آن هم نوروز بزرگ و معظم بود».

 

آداب و رسوم عید نوروز در ایران:

مراسم چهار شنبه سوری قبل از عید نوروز :یکی از آیینهای نوروزی امروز - که بایستی آمیزه ای از چند رسم متفاوت باشد - " مراسم چهارشنبه سوری " است که در برخی از شهرها آن را چهارشنبه آخر سال  گویند.


برگزاری چهارشنبه سوری، که در همهً شهرها و روستاهای ایران سراغ داریم، بدین صورت است که شب آخرین چهارشنبه ی سال ( یعنی نزدیک غروب آفتاب روز سه شنبه )، بیرون از خانه، جلو در، در فضایی مناسب، آتشی می افروزند، و اهل خانه، زن و مرد و کودک از روی آتش می پرند و با گفتن : " زردی من از تو، سرخی تو از من "، بیماری ها و ناراحتی ها و نگرانی های سال کهنه را به آتش می سپارند، تا سال نو و عید  نوروز را با آسودگی و شادی آغاز کنند.


تا زمانی که از ظرف های سفالین چون، کاسه و بشقاب و کوزه، در خانه استفاده می شد، پس از خانه تکانی، کوزهً کهنه ای از پشت بام خانه به کوچه می انداختند؛


کوزه ای که در آن آب و چند سکه ریخته بودند. اسفند دود کردن و آجیل خودرن، فال گرفتن، " فال گوش " ( در کوی و گذر به حرف عابران گوش دادن و از مضمون آن ها برای نیت خود تفاًول زدن. ) و " قاشق زنی " ( معمولا زنان روی خود را می پوشانند و با قاشق، یا کلید به خانه ها در می زنند، صاحب خانه شیرینی، میوه و یا پول در ظرف آنها می گذارد. ) نیز از باورها و رسم هایی است که به ویژه در بین نوجوانان، هنوز به کلی فراموش نشده است.و این رسم ها و باورها در شهرهای مختلف با یکدیگر متفاوت اند.

 

نوروز97,عیدنوروز1397,عید نوروز,عیدنوروز,نوروزباستانی,جشن نوروز

 

خرید لباس برای عید نوروز

از یکی دو ماه به عید نوروز مانده مردم به بازار می روند و لباس عیدشان را می خرند.در گذشته مردم معمولا پارچه هایی را خریداری می کردند که رنگ روشن داشت و معتقد بودند اگر لباس را خودشان بدوزند پارچه آن را روزهای دوشنبه یا جمعه قیچی کنند و نیز معتقد بودند که روز پنج شنبه ساعت سنگین است و لباس مدتی روی دست می ماند تا دوخته شود. روز سه شنبه اگر بریده شود نصیب دزد یا مرده شور خواهد شد و روز چهار شنبه می سوزد وسایل خانه نیز باید عوض شود و یا تمیز گردد. پختن نان شیرین از جمله کارهایی بود  که حتماً باید قبل از عید نوروز و برای عید انجام میگرفت.

 

سبز کردن گندم، عدس، تره تیزک، ده پانزده روز به عید نوروز مانده در خانه ها صورت می گیرد. در شیراز معمولا برای این کار از ظرفی استفاده می کنند که از جنس مس یا روی باشد و بعد مقداری دانه ابتدا به سلامتی امام زمان می ریزند و به ترتیب بعد از آن نام اعضای خانواده را می آورند.

 
خانه تکانی یا رفت و روب قبل از عید نوروز :

یکی دو هفته پیش از عید نوروز خانه تکاتی یا رفت و روب انجام می گیرد و مجدداً اثاثیه را جابه جا می کنند و گرد گیری می کنند و دوباره آنها را می چینند. در مراحل بعد تخم مرغ رنگ کردن است که آن ها را آب پز می کنند و رنگ های شاد بر روی آنها می زنند.

 

سفره هفت سین و ساعت تحویل سال

برای تحویل سال در یکی از اطاق های خانه شان سفره می اندازند . پیش از هر چیز آیینه و قرآن در آن می گذارند و بعد هفت سین را می گذارند.

هفت سین عبارت است از سماق، سیر، سنجد، سمنو، سکه، سرکه، سبزی . علاوه بر هفت سین شمع  و آینه  تخم مرغ و ... سر  سفره گذاشته میشود.

 

نوروز97,عیدنوروز1397,عید نوروز,عیدنوروز,نوروزباستانی,جشن نوروز

 

موقع تحویل سال همه اهل خانه باید با لباس نو بر سر سفره باشند اسپند نیز دود می شود و هر کدام از این ها فلسفه ای دارد. شمع برای روشنایی خانه و زندگی، قرآن نشان توجهی است که باید در آغاز سال به خداوند داشته، به علاوه در سال نو، صاحب قرآن یار و مددکار اهل خانه خواهد بود.

 

دید و بازدید عید نوروز

از بامداد نوروز دید و بازدیدها آغاز می شود در همه خانواده ها رسم است که به دیدار کسی که از نظر سن و شخصیت بر دیگران مزیت دارد بروند و دست او را ببوسند و تبریک بگویند و او نیز عیدی که شامل سکه یا پول است به آنها بدهد. بعضی نیز صبح عید نوروز یک بشقاب گندم برشته که شامل: کنجد، گندم، شاهدانه، نخودچی و کشمش است به اضافه یک بشقاب نان شیرین به اضافه تخم مرغ رنگی یا سکه به کوچک ترها می دهند.

 

سیزده بدر (روز سیزدهم عید نوروز )

روز دوازده فروردین همه وسایل تهیه می شود و هر چه از شیرینی ها و آجیل ها باقی مانده برای صبح سیزده آماده می شود که البته همراه آن سرکه و کاهو نیز هست. صبح سیزده فروردین همه دسته دسته عازم کوه و باغ های اطراف شهر می شوند و معتقدند در روز سیزده فروردین نباید در خانه ماند زیرا این روز نحس و بدیمن می باشد. روز سیزده پیش از طلوع آفتاب و تا پاسی از شب ادامه دارد در عصر این روز ویژه سبزی گره زدن دخترهاست که در واقع برای گشایش بخت خود این کار را می کنند.

 




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

تو دهنی احمدی نژاد به خودش! همواره دیكتاتورها از مقابله با قوه قضاییه و قانون شروع كرده‌اند!/ مگر تعداد كل عناصر دستگیر شده چندتاست و در مقابل یك كشور چقدر است؟

تاریخ:سه شنبه 8 اسفند 1396-04:25 ب.ظ

محمود احمدی نژاد 16 سال پیش و در زمانی که نه شهردار تهران بوده و نه مسئولیت دیگری بر عهده وی بوده است، بعنوان استاد دانشگاه و عضو جامعه اسلامی مهندسین، مصاحبه ای را با خبرگزاری ایسنا داشته است .

مرور این مصاحبه در بازه زمانی فعلی خالی از لطف نخواهد بود .

مقایسه اظهارات احمدی نژاد از گذشته تا کنون، به خوبی نشان می دهد که وی چگونه خود را برای قضاوت مردم به نمایش گذاشته است .

متن این مصاحبه را در زیر می خوانید:

عضو جامعه اسلامی مهندسین گفت: درباره انتقاداتی در ارتباط با عملكرد قوه قضاییه مطرح می‌شود گفت: سیستم قضایی ایران، نمی‌تواند حزبی باشد. رییس قوه قضاییه حق امر و نهی به قاضی را ندارد، این قوه هشت سال در اختیار دوستان ما بود كه الان منتقد هستند، بیش از 50 یا 60 درصد قضات فعلی توسط این دوستان گزینش شده‌اند. این دوستان از اول انقلاب دیدگاه حزبی داشتند. چطور موقعی كه شما بالای سر قوه قضاییه هستید بی‌طرف است ولی فرد دیگری كه می‌آید جناحی می‌شود، البته معنای این مطلب این نیست كه اشتباه اتفاق نمی‌افتد یا بعضی قضات گرایش ندارند، اما بیاییم لیست كنیم ببینیم چند برخورد صورت گرفته ؟ در چه سطحی بوده است و چه كسانی این برخودرها را ملی كردند؟ چرا وقتی یك شهردار به بیت‌المال دست اندازی می‌كرد بعضی از دانشجویان از متخلف حمایت كردند؟ این نقطه ننگ جنبش دانشجویی است كه از مجرم حمایت كند. نقطه افتخار جنبش دانشجویی برخورد با ظلم وبی‌عدالتی است. جلوگیری از چپاول بیت‌المال است. آن آقا می‌گوید 300 میلیون تومان به حزبم دادم. می‌گویند بله كار خوبی كردی. كسانی قوه قضاییه را متهم می‌كنند كه خود صددرصد حزبی عمل می‌كنند. وی افزود: پس از دوم خرداد 15 هزار مدیر كشور عوض شده است، تا آبدارچی ادارات را به‌دلایل حزبی عوض كردند حتی برخی كارشناسان را در برخی وزارتخانه‌ها . اگر كار حزبی را جدا كنیم واقعا اگر یك روزنامه‌نگار تخلف كرد نباید با او برخورد شود، اگر نماینده‌ای از قانون تخلف كرد نباید با او برخورد شود؟ افتخار قانون اساسی ماست كه همه در برابر قانون مساویند. می‌خواهند متخلف را قهرمان جلوه دهند بعد می‌گویند سیاسی برخورد می‌كنند تعداد كل عناصر دستگیر شده چندتاست و در مقابل یك كشور چقدر است؟ هیچ نظامی در دنیا اجازه نمی‌دهد از درون خود و با ساختارهای خود آن را براندازند. عضو جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: كدام قانون اساسی برانداختن نظام خود را در خود پیش بینی كرده است این كه خیلی خنده‌دار است. آقا چرا اجازه نمی‌دهی من در مجلس باشم و بخواهم براندازم. چون اجازه نمی‌دهی دیكتاتور هستی. همواره دیكتاتورها از مقابله با قوه قضاییه و قانون شروع كرده‌اند! به نظر من بیش از اینكه دوگانگی در رفتار قوه قضاییه وجود داشته باشد، در رفتار جریانات سیاسی وجود دارد، قوه قضاییه می‌خواهد با فساد مالی برخورد كند. پوشش سیاسی می‌دهند كه شما با سرمایه‌گذاری مخالف هستید، اگر همگروه شماست شما همگروه خود را درست انتخاب كن. هر گروه یا حزبی كه می‌خواهد باشد چه این طرف چه آنطرف این منافع ملی است هر كه به ملت دست اندازی كرد باید دستش قطع شود. یكروز می‌گویند مهمان خارجی داشتیم خواسته‌اند فضا بسازند. فردا می‌گویند چون مسافرت خارجی در پیش بود خواسته‌اند فضا بسازند. شش ماه دیگر می‌گویند فلان كنفرانس بوده پس كی باید به سراغ مجرم رفت؟

به گزارش صراط، با مطالعه این اظهارات احمدی نژاد به خوبی مشخص است که وی اگر گفته های سالها قبلش را که هنوز به صندلی شهرداری تهران و یا ریاست جمهوری ایران نرسیده بود مطالعه کند، تو دهنی سختی از خودش خواهد خورد!




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

«آلمان» تسلیح‌کننده شیمیایی «صدام» +تصاویر ای کاش خانم بازیگر سراغی از جانبازان شیمیایی کشورش می‌گرفت

تاریخ:سه شنبه 8 اسفند 1396-04:24 ب.ظ

چندی پیش یکی از به اصطلاح هنرپیشه‌های خانم ایرانی که برای شرکت در یک جشنواره سینمایی به کشور آلمان سفر کرده بود، در نشست خبری فیلم خود، اظهارات تاسف‌باری را علیه کشورمان بر زبان راند.

سخنانی خلاف واقع و صرفا برای خوشامد غربی‌ها
اظهارات این بازیگر سینمایی، در محافل رسانه‌ای و فضای مجازی با واکنش‌های متعددی روبه‌رو شد؛ از جمله آنکه بسیاری از کاربران به این خانم به اصطلاح هنرمند یادآوری کردند که در کشوری علیه وطنش ایران سخن گفت که از تسلیح کنندگان رژیم متجاوز صدام در جنگ ۸ ساله بوده است.

کاربری نوشته بود،‌ ای کاش این خانم بازیگر بجای سخن‌پراکنی علیه کشورش در آلمان، به آسایشگاه‌های جانبازان دوران جنگ تحمیلی می‌رفت و می‌دید که چه عزیزان و سروقامتانی به سبب تسلیحات شیمیایی اهدایی آلمان به صدام، تمام عمرشان را بر روی تخت به سخت‌ترین شکل ممکن سپری می‌کنند.

جنگ جهانی مستکبران علیه ایران
جنگ ۸ ساله را باید از منظری فراتر از جنگ جهانی بدانیم؛ چرا که در این جنگ گروهی از کشور‌ها در برابر گروهی دیگر قرار نگرفتند بلکه تمامی دنیای استکبار در برابر گفتمان اسلام ناب و مردم ایران قرار گرفت.

رژیم متجاوز صدام در دوران جنگ تحمیلی، از سوی ٣٥ کشور جهان به لحاظ مالی و تسلیحاتی، پشتیبانی می‌شد. یکی از این کشور‌ها آلمان غربی بود.

تسلیحات شیمیایی؛ جنگ افزار مورد علاقه صدامیان
با وجود تصویب ممنوعیت به کارگیری سلاح‌های شیمیایی در سازمان ملل، رژیم صدام در جنگ تحمیلی علیه ایران به طور مکرر از این سلاح‌ها استفاده کرد.

عراق در طول جنگ ۳۵۰۰ بار به ایران حمله شیمیایی کرد که سی ‪  مورد از آن‌ها در مناطق مسکونی بوده است. نخستین نقطه جغرافیایی ایران که قربانی سلاح‌های شیمیایی عراق شد، منطقه‌ای بین «هلاله» و «نی خزر» در غرب ایلام بود

از «سردشت» تا «فاو»
هنوز خاطره بمباران شیمیایی شهر‌های «سردشت»، «حلبچه»، «سرپل ذهاب»، «گیلانغرب»، «اشنویه» و «فاو» توسط رژیم صدام از اذهان زدوده نشده است. صدامیان همچنین برای جلوگیری از پیشروی رزمندگان اسلام در عملیات‌هایی همچون «بدر»، «والفجر ۸» و «کربلای ۴» از سلاح شیمیایی استفاده کردند.

«آلمان» تسلیح‌کننده شیمیایی «صدام» / ای کاش خانم بازیگر سراغی از جانبازان شیمیایی کشورش می‌گرفت

علاوه بر حدود صدهزار قربانی ناشی از جنگ شیمیایی عراق بر ضد ایران، در حال حاضر ده‌ها هزار جانباز شیمیایی در کشور وجود دارد که اوضاع جسمی حدود هشت هزار تن از این عزیزان وخیم و بحرانی است. همچنین کودکان و شهروندان غیرنظامی بیشماری پس از جنگ به سبب استنشاق گازهای سمی رها شده از جانب صدامیان، به بیماری‌های خونی، ریوی و پوستی مبتلا شدند.

«آلمان» تسلیح‌کننده شیمیایی «صدام» / ای کاش خانم بازیگر سراغی از جانبازان شیمیایی کشورش می‌گرفت
آمریکا در صدر کشور‌هایی بود که رژیم صدام را به تسلیحات شیمیایی و بیولوژیک مجهز کرد؛ البته آمریکا در این مشارکت در جنایت‌آفرینی صدام تنها نبود و سردمداران آلمان غربی هم به تجهیز و تسلیح شیمیایی صدام پرداختند.

نقش آلمان غربی در تسلیح شیمیایی رژیم صدام
چند سال پس از پایان جنگ تحمیلی، یک موسسه مرتبط با مسائل نظامی خاورمیانه در پاریس با نام «وزینتال» طی گزارش مبسوطی اعلام کرد که از ۲۰۷ شرکت طرف قرارداد با رژیم صدام برای تسلیح شیمیایی ارتش بعثی عراق، ۸۶ شرکت آلمانی بودند.

اعتراف آلمانی‌ها به شراکت در جنایت صدام
همچنین در اسفند سال ۱۳۶۵ در میانه‌های جنگ، یک نشریه آلمانی با نام «اشترن» گزارشی از تسلیحات شیمیایی عراق و کارخانه صنایع شیمیایی این کشور در ۱۲۰ کیلومتری شمال بغداد، منتشر کرد. کارخانه‌ای به وسعت ۲۵ کیلومترمربع که در آن دو ردیف سیم خاردار بلند نصب شده و به وسیله موشک‌های زمین به هوا محافظت می‌شد.

رژیم صدام در کارخانه مزبور، «گاز خردل»، «تابون» و «سارین» جهت استفاده در جنگ علیه ایران، تولید می‌کرد. نکته قابل تامل آنکه مواد اولیه و تجهیزات این کارخانه با هزینه تقریبی یک میلیارد مارک از شرکت‌های آلمانی و مشخصا شرکتی با نام «پیلوت پلانت» تهیه شده بود.

در گزارش نشریه آلمانی «اشترن» به این نکته نیز اشاره شده بود که در طول جنگ میان ایران و عراقّ شرکتی در هامبورگ واقع در شمال آلمان، برای تولید گاز خردل، ماشین‌آلات به بغداد صادر می‌کرد.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

دولت حرف! هر وقت حاشیه‌سازی تمام شد بفرمایید برای مردم چه کرده‌اید؟!

تاریخ:سه شنبه 8 اسفند 1396-04:24 ب.ظ

سید رضا اکرمی، رئیس‌شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری 16مرداد 95 در گفت وگو با ایرنا، مشی برخی دولتمردان را در دو جمله خلاصه کرد. او گفته بود: «سوئیسی حرف می‌زنیم، آفریقایی عمل می‌کنیم.»

اکرمی همچنین با‌اشاره به ماجرای حقوق‌های نامشروع نجومی و تمجید سخنگوی دولت از یکی از همین مدیران متخلف تصریح کرده بود «خداوند ان‌شاءالله نوبخت و صفدر حسینی را به موزه بسپارد. اگر صفدر حسینی آن گونه که نوبخت می‌گوید ذخیره نظام و امانتدار کشور بود، پس چرا او را از ریاست صندوق توسعه ملی برداشتید؟! خداوند به همه عقل بدهد.»

مصادق دقیق آن دو جمله برخی مدیران دولت هستند که علی الدوام راهنمای چپ می‌زنند اما به راست می‌پیچند. از شفافیت و پاسخگویی و قانونمداری و تدبیر و تحمل منتقدان و شنیدن صدای مردم و رونق اقتصاد و ایجاد‌اشتغال و... حرف می‌زنند اما بخش عمده‌ای از رویکردشان، بر عکس این شعارها و ادعاها است. از چنین ترکیبی، فقط کاریکاتور در می‌آید؛ سر و زبانی فربه، با پیکری به غایت ظریف و نحیف. نگاهی گذرا به اظهارات دولتمردان گویای چنین رویکردی است.

دولت حرف!

قریب به پنج سال از سکانداری دولت تدبیر و امید در قوه مجریه می‌گذرد. در این سالها بیشتر از عمل شاهد حرف بوده‌ایم؛ حرف‌هایی که برخی مصرف رسانه‌ای دارند، برخی کارکرد پنهان‌سازی کاستی‌ها، برخی برای تخریب رقیب و منتقدان، برخی هم مصارف پیچیده‌تری دارند که مهم‌ترین آن فربه کردن حواشی است تا به این واسطه متن از نظرها ناپدید شود و یا رنگ ببازد.
مصادیق موارد مذکور کم نیست، مواردی نظیر سخن گفتن از شفافیت که عملا مواردی مانند پنهان ماندن قراردادهای بزرگ نفتی و قراردادهای خودروسازی با شرکت‌های فرانسوی و... همچنین نمونه دیگری از این عدم شفافیت مواردی از قبیل تعهدات دولتی است که در این دسته می‌توان از FATF (کارگروه اقدام مالی) و سند2030 نام برد که پس از افشا شدن آن مردم و نمایندگان مجلس به وجود آنها پی بردند.

سرعت شگفت‌آور در اجرای طرح‌های بیگانه

در باره اجرای سند2030 دو موضوع مورد تاکید دولت را که در ادبیات دولتمردان بسامد بالایی دارند در نظر بیاورید: شفافیت و قانونمداری.
پس از افشای حرکت چراغ خاموش دولت در‌باره سند آموزشی 2030 موردی که توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد این بود که «در سایت‌های دولت، نشانه‌ای از ابلاغ مستقیم سند آموزشی ۲۰۳۰ دیده نمی‌شود.» سندی که الزاما باید به مجلس ارائه می‌شد و پس از بررسی نمایندگان و به شرط تصویب در صحن مجلس و شورای نگهبان قانون اساسی در دولت اجرایی می‌شد اما چنانکه گفته شد دولت خلاف قانون عمل کرد. پس حاشیه‌ها در این فقره نخست در بستر عمل دولت (که خلاف قانون بود) شکل گرفت.

در روزهایی که این سند افشا شده بود و بحث‌ها پیرامون آن در رسانه‌ها و جامعه دانشگاهی و کارشناسان در جریان بود برخی از دولتمردان بحث‌های مطرح شده پیرامون این سند را محصول شبهه‌آفرینی منتقدان دولت عنوان کرده و به زعم خود مقصر را یافته و به مردم معرفی کردند! حال آنکه نخستین قدم را در قانون شکنی دولت برداشته بود و سپس مقوله عدم شفافیت چه در زمان اجرای چراغ خاموش آن و چه بعد از افشا موضوع دیگری بود که به صورت خودکار مولد حاشیه‌های دیگری می‌توانست باشد و شد. نکته بسیار مهم و البته تاسف آور این است که «سند تحول آموزش کشور» که سندی بومی و ملی است و توسط کارشناسان کشورمان تهیه و تنظیم شده سال هاست که خاک می‌خورد اما برای سند آموزشی-فرهنگی بیگانه چه سرعتی در اجرا لحاظ شد؟

اینها را رئیس جمهور نمی‌داند؟

علوم انسانی و علوم انسانی‌اسلامی موضوعی است که سال‌های متمادی توسط کارشناسان و عالمان این حوزه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و مقالات و پژوهش‌ها و سخنرانی‌های تخصصی بسیاری در این باب ارائه شده است. بنابراین طبیعی است که نشود در یک سخنرانی و با استفاده از یک مثال نامنطبق و اساسا غلط آن را توضیح داد. به همین سبب طرح چنین مسایلی به مدد مثال‌هایی ابتر و نامرتبط بستری است که بیشترین استعداد را برای تولید و زیست حاشیه دارد. ضمن آنکه مواردی در سخنرانی اخیر آقای روحانی مطرح می‌شود که هم حیرت‌آور و هم پرسش انگیز است. پرسش اصلی این است که آیا رئیس‌جمهور اینها را نمی‌داند؟ یا اینکه اصلا آنچه مهم است تولید موج‌هایی در جامعه است. تلاطم‌هایی که شفافیت آب را بر هم می‌زند تا وظایف و تکالیف دولت همچنان در عمق بماند و البته ناپیدا!

رئیس‌جمهور محترم در سخنرانی اخیر خود گفت: «علم و دانش و هنر مرزی را نمی‌شناسد. آنها دوره‌ای را می‌خواستند علم سوسیالیستی درست کنند معلوم شد که ناموفق بودند. علم به نوع تفکر و ایدئولوژی وصل نمی‌شود. در کشور جناح‌بندی داریم اما نمی‌توانیم بگوییم علم ریاضی اصولگرایان و علم ریاضی اصلاح‌طلبان. علم مرز نمی‌شناسد عده‌ای در کشور سال‌ها فیزیک و شیمی اسلامی درست کردند، مقصود چیست؟ پول‌های زیادی خرج شده است و وقت زیادی صرف شده است. جبر، جبر است. ریاضی هم ریاضی است. چه فرقی می‌کند مگر ایدئولوژی و تفکر اسلامی اثر می‌گذارد؟»

هنر کلیسا

درباره آنچه رئیس‌جمهور گفته است سخن بسیار است. اما به طرح چند نکته موجز بسنده می‌کنیم. نخست آنکه ‌ای کاش رئیس‌جمهور در اوقات فراغتش (چرا که مسئولیت ایشان اجرایی است نه علمی و پژوهشی) نگاهی گذرا به تاریخ هنر و سیر تحول هنر و مکاتب هنری غرب داشته باشد تا به این واسطه تقسیم‌بندی‌هایی نظیر «هنر کلیسا» را ملاحظه کند. پس فارغ از هر تبصره و ان قلتی این نوع تقسیم‌بندی‌ها و مرزبندی‌ها در هنر وجود دارد.

این مرزبندی‌ها گویای گرایش‌ها و نگاه‌های مختلف به هنر است. وقتی مقوله‌ای مانند هنر دینی مطرح می‌شود چون این موضوع بیشتر از فرم ناظر بر محتوا است، پس محتوایی که چنین هنری را می‌سازد از قسمی است که آن را دینی نامیده‌اند. ضمن آنکه این تقسیم‌بندی در فرم هم جلوه می‌کند چنان‌که بیشتر‌اشکال موجود در هنر معماری اسلامی (مانند شکل محراب) گویای سیر از کثرت به وحدت است.

از علوم انسانی نگفتید؟!

اما در موضوع علم رئیس‌محترم جمهور از علومی یاد کرده است که سخن از شق اسلامی آنها مطرح نبوده است. یا اگر بوده بر اساس تقسیم‌بندی زمان بوده است؛ یعنی آن بخش از شیمی یا فیزیک که در دوره تمدن اسلامی به آنها پرداخته شده است. این تقسیم‌بندی هم ناظر بر محتوای این علوم نیست.

در این میان شاخه‌ای از علوم که به نام «علوم انسانی» مطرح است مشمول این ویژگی یعنی «اسلامی» شده است. علوم انسانی همان‌طور که از نامش پیداست با انسان سرکار دارد. حال باید از رئیس‌جمهور پرسید چگونه ممکن است علمی که سوژه شناخت آن «انسان» است، عقاید و سبک زندگی او در آن دخیل نباشد؟ برای نمونه علمی روابط آدمی را در جامعه بررسی می‌کند و به مطالعه آن می‌پردازد؛ حال در این علم روش‌های شناخت سوژه و تحلیل آن و نتایج خروجی‌اش در میان دو جامعه با فرهنگ‌ها و اعتقادات کاملا مختلف می‌تواند یکسان باشد؟ زمانی مسلمانان در قرن‌های ابتدایی با هجوم فلسفه‌های غیرتوحیدی مواجه شدند. همت و تلاش کسانی مانند فارابی و سپس ابن سینا سبب شد آن فلسفه غیرتوحیدی با عقاید توحیدی بازخوانی شده و حتی در عبور از مرحله بازآفرینی دانشمندان مسلمان بر آنچه از فلسفه یونان به آنها رسیده بود افزودند و آن را بارور کردند. در این باب باید این را هم متذکر شد که در غرب نیز این تقسیم‌بندی هست چنانکه کسی مانند «آگوستین قدیس» یا «آکویناس» در تقسیم‌بندی‌ها در زمره فیلسوفان مسیحی غرب قرار دارند.

به غیر آنچه از رئیس‌جمهور گفته شد، تازگی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی پیرامون واکنش‌های جامعه در محیط مجازی به سانحه سقوط هواپیما گفت: «جامعه ما در حال زوال اجتماعی است. هر حادثه‌ای رخ می‌دهد، به جای اصلاح فرآیندها سریعا دنبال یک نفر می‌رویم که با او درگیر شویم.»

جملات وزیر راه بیشتر به نظریه‌های اجتماعی شباهت دارد! که در این باب سؤال این است که آیا در فقره آتش‌سوزی پلاسکو آخوندی و همکارانش خود به راهی نرفته بودند که امروز او از آن گلایه می‌کند؟ ضمن آنکه دولتمردان بهتر است ارائه تحلیل‌های جامعه‌شناسانه را به اهلش بسپارند و خود به فکر راهی برای جلوگیری از تکرار این وقایع باشند، خصوصا در جاده‌های کشور که به مراتب از آسمان سهمگین‌تر است.

برای صنعت خودروسازی چه کرده‌اید؟

ضمن آنکه طرح مثال ماشینی که از سوی رئیس‌جمهور مطرح شد به غایت عجیب و غیرمنتظره بود! مگر کسی مدعی شده که با گذاشتن قرآن ماشین اسلامی می‌شود؟ یا مگر کسی مقوله تولید ماشین اسلامی را مطرح کرده است؟ عدم تمایز میان علوم انسانی و دیگر علوم خود بزرگ‌ترین محل ایجاد شائبه در سخنرانی رئیس‌جمهور بود که همان بسترهای حاشیه آفرین هستند. چنانکه تمام مثال‌های روحانی از علوم ریاضی و علوم طبیعی بود و حتی یک مورد از علوم انسانی گفته نشد.

با این وصف باید از رئیس‌جمهور محترم پرسید «هر وقت حاشیه سازی‌ها تمام شد ، بفرمایید برای مردم چه کاری کرده‌اید؟»

باید به دولتمردان یادآور شد که کسی از آنها توقع نظریه‌پردازی‌های علمی و تئوریک ندارد و بهتر است این کارها را به حوزه و دانشگاه بسپارند و مقوله‌های انتزاعی و تخیلی مانند «ماشین اسلامی» را رها کرده و بگویند در این پنج سال برای صنعت خودروسازی چه کار کرده‌اند؟ ایمنی و کیفیت خودروها چقدر افزایش یافته است و جز تعطیل کردن پایتخت و کلان شهرها چه تدبیر دیگری برای معضل مرگبار آلودگی هوا در چنته دارند؟

البته تا وقتی تریبون‌های پرسش از دولتمردان در دست همراهان کمپین‌های تبلیغاتی دولت است و سؤالات نشست‌های خبری هم گزینشی و با رویکرد پرهیز از چالش انتخاب می‌شوند، امید چندانی برای تغییر رویکرد حاشیه سازان و پاسخگویی به مطالبات اصلی مردم نیست.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 




Admin Logo
themebox Logo